Det kan fastsettes i forskrift om offentlige anskaffelser at palmeoljebasert biodrivstoff ikke aksepteres i offentlige anskaffelser. Dette er konklusjonen i en utredning fra DLA Piper på oppdrag bl.a. fra Regnskogsfondet. At det er fullt lovlig å forby palmeoljediesel i offentlige innkjøp er en lissepasning til Regjeringen, sier Regnskogsfondet, som mener at Regjeringen nå kan gjennomføre Stortingets vedtak om det såkalte «palmeoljekravet».
Vurderingen fra DLA Piper slår fast at det er fullt mulig.
– Utredningen slår fast at det er fullt lovlig å stanse all bruk av palmeoljediesel til kollektivtrafikk og andre offentlige innkjøp. Dette må være en gladsak for regjeringen, som sier de vil fase ut bruken av palmeoljedrivstoff. Nå er det bare å sette i gang og få denne ballen i mål, sier Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet i en kommentar på fondets nettside.
Kan ikke skylde på jussen
– Vi kan ikke se juridiske argumenter mot et forbud mot palmeoljedrivstoff i offentlige anskaffelser. Regjeringen kan derfor ikke skylde på jussen, sier partner og ansvarlig for utredningen i DLA Piper, Robert Myhre.
Stortinget gjorde i dokument 8:69 S (20162017), Innst. 331 S (2016-2017) vedtak om at “regjeringen gjennom forskrift til lov om offentlige anskaffelser skal stille krav om at det ikke skal benyttes biodrivstoff basert på palmeolje eller biprodukter av palmeolje, og at endringen skal tre i kraft snarest mulig”.
Regjeringen har imidlertid ikke gjennomført dette vedtaket, på grunn av frykt for at vedtaket bryter med Norges internasjonale handelsforpliktelser, ifølge Regnskogsfondet. Regjeringen har derfor bestilt en juridisk utredning av lovligheten av et slikt forbud, men denne rapporten er foreløpig ikke offentliggjort.
Største bidrag til avskoging
– Bruk av palmeoljediesel er trolig det offentlige Norges største bidrag til avskoging av regnskogen. Nå kan vi endelig få slutt på dette, sier Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet.
Det offentlige Norge er en stor innkjøper av drivstoff til blant annet kollektivtrafikk og ferjedrift, og dersom Stortingets vedtak blir gjennomført, er det et viktig skritt for å redusere bruken av palmeoljediesel i Norge, skriver Regnskogsfondet. Palmeoljediesel bidrar både til ødeleggelse av uerstattelig regnskog og enda høyere klimagassutslipp enn fossil diesel. Likevel ble det i 2017 solgt 317 millioner liter palmeoljediesel til bruk bare i norsk veitrafikk.
Bli den første til å kommentere på "Utredning: Fullt lovlig å forby palmeoljediesel i offentlige innkjøp"