En grundig gjennomgang av bruken av rammeavtaler – muligheter og advarsler – ble de til del som deltok på dagens Anbud365-seminar – enten ved å være på seminaret eller følge det på LIVE streaming. En fersk EU-dom sto sentralt – den gir føringer på norsk praksis når det gjelder rammeavtaler. Totalt nærmere 150 fulgte seminaret.
Det var advokatene Christian Bjørtuft Ellingsen og Andres Thue fra Simonsen Vogt Wiig som sto for kompetanseoverføringen på dette Anbud365-seminaret. Advokatfirmaet er en av samarbeidspartnerne til Anbud365.
De gjennomgikk en rekke sider ved bruk av rammeavtaler, ikke minst i lys av en relativt fersk EU-dom (C-216-17). I den er det viktige avklaringer om rammeavtaler brukt i offentlige anskaffelser. Avgjørelsen reiser spørsmål ved om norsk praksis er i tråd med anskaffelsesdirektivet, konstaterte de.
EU-dom og rammeavtaler
Dommen gjelder en anskaffelse av avfallstjenester og var en rammeavtale med varighet ti år. Det fremgikk at også andre oppdragsgivere – som var oppført på en liste i konkurransedokumentene – kunne melde seg på rammeavtalen underveis. EU-domstolen slo fast at det var i orden, forutsetningsvis at mulighetene og navnene på oppdragsgiverne var med i konkurransedokumentene.
En annen avgjørelse i domstolen kan tolkes dithen at oppdragsgiver, etter å ha vært nøye med å beregne rammeavtalens totale volum, må avholde seg fra å handle utover dette «taket». Ut over det gjelder ikke avtalen, og da står man overfor ulovlig direkteanskaffelse. Det fremgikk på seminaret at det å være streng med å holde seg innenfor det totale volumet, representerer en endring av hva som har vært norsk praksis.
Blant spørsmålene var om det i stedet for å liste opp konkrete navn, f.eks. kan settes «kommuner i Rogaland». Dersom man ber mulig tiltredende oppdragsgivere om hvor mye de regner med å kjøpe – for å regne ut totalvolumet på rammeavtalen, må man regne med å be om fullmakter hos disse.
Seminartemaer
Av andre temaer som ble gjennomgått:
- Hvem kan anskaffe under den konkurranseutsatte rammeavtalen?
- Hva kan anskaffes i samsvar med rammeavtalen?
- Hvor vide kan rammeavtalene være?
- For hvilken tidsperiode kan rammeavtaler inngås?
- Hvilke regler gjelder for avrop og minikonkurranser? Selv om det ikke er detaljerte krav til hvordan en minikonkurranse skal gjennomføres, er de grunnleggende prinsippene alltid gjeldende. Likeledes gjelder reglene for vesentlige endringer her som i andre konkurranser/kontrakter.
- Hvilke vilkår kan avtales i det enkelte avrop?
- Hvordan legge til rette for endringer i rammeavtaleperioden
- Misbruk av rammeavtaler. Her gjelder det generelle forbudet mot å omgå regelverket. Store bestillinger like før avtaleperioden utløper kan også være misbruk av en rammeavtale. Det samme gjelder dersom man har parallelle rammeavtaler og fornyer bare med en av leverandørene.
- Anskaffelser gjennom mellommann
- Krav til lojalitet og plikt til å bruke rammeavtalen. Det rettsavgjørelser som peker i retning av at det er en lojalitetsplikt overfor en leverandør man har avtale med. Eksempelvis gjelder dette at man varsler i god tid dersom man skal si opp avtalen før perioden utløper. Slikt har med forutberegnelighet å gjøre.
- Innkjøpssamarbeid og rammeavtaler
- Innsyn, klage og sanksjoner
Hei. Finnes det noe sted man kan få sett seminaret i ettertid ? Fikk ikke anledning å delta, men tema for seminaret er av stor interesse.