Utslippsfri hurtigbåt i trafikk finnes ikke – førkommersiell anskaffelse utviklet prototyp

Anbud365: Utslippsfri hurtigbåt i trafikk finnes ikke – førkommersiell anskaffelse utviklet prototypFem konsepter for utslippsfrie hurtigbåter. Oppe fra venstre: Selfa Arctic, NTNU Technology Transfer og Flying Foil, Rødne Trafikk. Nede fra venstre: Brødrene Aa og Transportutvikling (montasje: Nettmagasinet Energi og Klima/Norsk klimastiftelse).

Skriv ut artikkelen

Gjennomføring av en førkommersiell anskaffelse har ført til utvikling av fem prototyper for det som kan bli verdens første utslippsfrie hurtigbåt i trafikk. Med Trøndelag fylkeskommune i spissen og Nasjonalt program for leverandørutvikling i ryggen står til sammen 10 fylkeskommuner bak prosjektet. Elektrifisert ferger og fiskebåter er utviklet, men så langt har ingen klart å utvikle utslippsfrie hurtigbåter. Nå rettes øynene mot 2021 da nye hurtigbåt-kontrakter skal inngås – og utslippsfrie løsninger står øverst på ønskelisten.

I 2017 utfordret Trøndelag og 10 andre fylkeskommuner norsk og internasjonal industri til å utvikle verdens første utslippsfrie hurtigbåt for høy fart over 30 knop. Året etter ble fem grupper, bestående av 19 selskaper, tildelt kontrakt om å utvikle og demonstrere at nullutslipp er mulig. I spissen for de fem konsortiene var Brødrene Aa (Gloppen, Sogn og Fjordane), NTNU Technology Transfer og Flying Foil (Trondheim), Rødne Trafikk (Sjernarøy, Rogaland), Transportutvikling (Narvik) og Selfa Arctic (Trondheim). Alle fem har hatt med partnere i arbeidet med å utvikle hurtigbåt-konsepter som skal tilfredsstille kravet om å frakte minst 275 passasjerer i minst 30 knop over en distanse på minst 95 nautiske mil (Trondheim – Kristiansund), uten utslipp.

De fem løsningene – resultatet av den førkommersielle anbudskonkurransen – ble presentert på et større arrangement utenfor Trondheim nylig. Konsortiene skulle levere et fullverdig hurtigbåtkonsept der alle detaljer av fartøy er beskrevet. I tillegg må konseptet inkludere plugg/kobling/induksjon etc. for overføring av energi til fartøy. Dette skal legge grunnlaget for fremtidige krav om utslippsfrie hurtigbåter

10 fylkeskommuner står bak

Flere fylkeskommuner i tillegg til Trøndelag, er med: Finnmark, Troms, Nordland, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Akershus og Oppland. Til sammen utgjør disse et betydelig marked for nullutslipps hurtigbåter.

Om få år går dagens avtaler om hurtigbåtdrift ut og en ny anbudskonkurranse kommer i gang om en stund. Hvordan anbudet lyder er ikke klart ennå, men neste steg er å bygge videre på presentasjonene og fortsette dialogen mellom fylkeskommuner, virkemiddelapparatet, leverandørindustrien og andre viktige støttespillere.

Med en stadig mer klimavennlig bilpark, fossilfrie busser og en klimavennlig skole var det viktig for Trøndelag fylkeskommune å ta tak i utslippsproblemene til sjøs. Hurtigbåter er i dag den største kilden til klimagassutslipp målt i utslipp per passasjerkilometer.

Verdensledende industri

Norsk maritim industri er verdensledende i utviklingen av klimateknologi til sjøs. Elektrifisert ferger og fiskebåter er på plass, men så langt har ingen klart å utvikle utslippsfrie hurtigbåter.

Trøndelag fylkeskommune legger flere millioner kroner på bordet for å skape løsninger for nullutslipps hurtigbåter. Fylkeskommunen trenger å kutte CO2-utslipp, og hurtigbåtene er en stor kilde til utslipp. I 2021 skal fylkeskommunen inngå nye kontrakter på hurtigbåt-strekninger, og ønsker seg utslippsfrie løsninger.

Fylkestinget i Trøndelag skal i desember får lagt fram en politisk sak om prosjektet “Fremtidens hurtigbåt”. Der er utviklingen av selve den utslippsfrie hurtigbåten et viktig element.

Bli den første til å kommentere på "Utslippsfri hurtigbåt i trafikk finnes ikke – førkommersiell anskaffelse utviklet prototyp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.