Gjennom sine erfaringer med å stille sysselsettingskrav i sine anskaffelser, bidrar Stockholms stad til å utvikle en nasjonal modell for slike krav. Satsingen på en nasjonal modell for en mer helhetlig håndtering av å stille og gjennomføre slike krav, er forbilledlig, ifølge Patrik Tengberg i Arbetsgivarsamverkan – en enhet i Stockholms stad. Enheten skal sørge for at flere kan få jobb. Jo flere omkring i Sverige som arbeider med slike krav, dess lettere blir det for leverandørene å forstå fordelene, ta steget og regne riktig på sine tilbud.
Stockholms stad har i mange år arbeidet med sysselsettingskrav i sine anskaffelser. Koblingen mellom leverandøren som har vunnet kontrakt og den eller de som skal dra nytte av kravene, gjennomføres slik at det blir en støtte for så vel arbeidsløse og leverandøren. Nettopp denne vektleggingen har man hatt stor suksess med.
En anskaffelse med krav om sysselsettingsfremmende tiltak består av flere faser, heter det i en artikkel hos upphandlingsmyndigheten.se. Grundige forberedelser og en gjennomtenkt anskaffelsesprosess og så inn den konkrete fasen som består av koplingen mellom leverandør og arbeidsløse. Her gjelder det å kunne legge til grunn forutsetninger for å finne rette personer for leverandøren.
Etablerer en kravprofil
Oppdragsgiver har møter med leverandøren som har fått kontrakt og som skal rekruttere etter sysselsettingskravene enten det gjelder praksisplass eller fast ansettelse. På slike møter analyseres tre forhold:
- De utfordringene som leverandøren står foran
- Hvilken kompetanse de har nå
- Hvilken kompetanse de trenger fremover
Dette munner ut i en kravprofil som de koplingsansvarlige kan bruke for å finne egnede kandidater. Det hjelper leverandøren med å rekruttere noen som kan bidra til organisasjonens produktivitet og kvalitet. Stockholms stad bringer frem kandidatene, men leverandøren intervjuer og gjør valg – som vanlig er ved ansettelser.
Urolige leverandører
Ofte er leverandørene urolige for at de ikke skal kunne rekruttere og leve opp til sysselsettingskravene, fremgår det av artikkelen. Stockholm stad samtaler gjerne med leverandørene for å øke deres forståelse og vilje til å utvikle et bærekraftig og inkluderende arbeidsmarked.
Det er flere eksempler på hvordan kommunen har hjulpet til med kompetansetiltak for de arbeidsløse, slik at leverandøren senere har kunnet tilby ansettelse også etter at kontraktperioden er løpt ut. Et eksempel er en hjemløs kvinne som fikk jobb hos Stockholm Parkering og deretter en midlertidig stilling innenfor skadedyrsanering. Endelig fikk hun stabile boforhold, mens leverandøren fikk en lojal medarbeider.
Kvinnen trives og bidrar til foretakets virksomhet og utvikling, heter det. Gjennom leverandørens bidrag har hunn fått mulighet til å videreutdanne seg til skadedyrtekniker, en utdannelse hun kan ha nytte av resten av sitt arbeidsliv.
Bli den første til å kommentere på "Bidrar til en nasjonal modell for sysselsettingskrav i anskaffelser"