Bare utenlandske kjemper om norsk gigantkontrakt – uheldig, sier advokat

Anbud365: Bare utenlandske kjemper om norsk gigantkontrakt – uheldig, sier advokat- Jeg forstår ikke hvorfor norske stortingspolitikere heller vil ha utenlandske entreprenører i stedet for å inkludere de norske i konkurransen, sier Harald Alfsen, som er advokat i Inventura Advokat AS, og spesialist på offentlige anskaffelser. Han har over 25 års erfaring med å lede offentlige anskaffelsesprosesser.

Skriv ut artikkelen

Ingen norske, bare fire utenlandske selskaper har meldt sin interesse for OPS-kontrakten Sotrasambandet til verdi av 10 mrd. Dette er uheldig for norsk næringsliv, sier Harald Alfsen til Anbud365. Han er advokat i Inventura Advokat AS, og spesialist på offentlige anskaffelser. Han stiller seg uforstående til kontraktstrategien bak, og han ber Statens vegvesen gi en begrunnelse for at kontrakten ikke er delt opp, slik anskaffelsesregelverket krever.

De fire kvalifiseringssøknadene kommer fra selskapene:

  • VINCI Concessions SAS, Frankrike
  • FCC Concesiones de Infraestructuras S.L.U, Spania
  • China Communications Construction Company Ltd.
  • ITINERA SPA, Italia

OPS-kontrakten er så langt den største i sitt slag i Norge og det har vært mye opmerksomhet i bransjen om størrelsen på kontrakten. – Tallet på grupperinger som har levert kvalifiseringssøknad, ligger på nivå med det vi forventet basert på tidligere erfaringer, sier direktør for Kontrakt og marked i Statens vegvesen Utbygging, Bettina Sandvin.

Tre går videre

Tre grupperinger skal etter planen gå videre til dialog og forhandlinger, fremgår det av en pressemelding fra Statens vegvesen. Kontrakten er ventet å bli signert høsten 2021.

I rv. 555 Sotrasambandet inngår 22 bruer, en hengebru, 23 portaler og fire toløps tunneler. Når dette blir samlet i en stor kontrakt, blir kontrakten for Sotrasambandet den største anleggskontrakten så langt i Norge.

– Jeg vil si at dette er uheldig for norsk næringsliv, sier Alfsen. På denne måte vil ikke de norske anleggsentreprenørene få mulighet til å bli konkurransedyktig til å lede større bru- og veiprosjekter.

Hvorfor, stortingspolitikere?

Han stiller seg også uforstående til kontraktsstrategien. Statens vegvesen har full frihet til å bestemme størrelsen på kontraktene. De kjenner til at norske entreprenører ikke vil ta større risiko enn 3-4 milliarder kroner. Hvorfor de da går motsatt vei, og inkluderer alt i en 10 milliarders kontrakt medfører at de ekskluderer norsk næringsliv, spør han, og: -Jeg forstår ikke hvorfor norske stortingspolitikere heller vil ha utenlandske entreprenører i stedet for å inkludere de norske i konkurransen. Særlig når vi også vet at de utenlandske gjerne tar med seg både anleggsmaskiner, utstyr og egne arbeidere.

– I de norske anskaffelsesreglene kreves det særskilt begrunnelse dersom oppdragsgiver ikke deler opp kontrakten. Statens vegvesen bør svare på hvilken særskilt begrunnelse de har. Faglig sett kan denne kontrakten enkelt deles opp. Statens vegvesen kunne for eksempel valgt å ha Sotrabroen som èn kontrakt og arbeidet på Sotra som èn kontrakt. Dette hadde antagelig medført at de norske anleggsentreprenørene hadde vært interessert, konstaterer Harald Alfsen er advokat i Inventura Advokat AS, og spesialist på offentlige anskaffelser.

Bli den første til å kommentere på "Bare utenlandske kjemper om norsk gigantkontrakt – uheldig, sier advokat"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.