Mange offentlige oppdragsgivere mangler tilstrekkelig kompetanse om klima og miljø, klima- og miljøvennlige løsninger og livssyklusberegninger, til å kunne hensynta dette på en god måte i anskaffelsene sine. Denne kompetansen er vanskelig tilgjengelig for mange, og det er svært krevende for den enkelte oppdragsgiver å inneha tilstrekkelig og oppdatert kompetanse på fagfeltet. Dette skriver NAV i et innspill til handlingsplan for økt andel grønne anskaffelser, og peker på at det er flere forhold som er nødvendige – og hensyn som må tas – for at planen skal fungere og faktisk ha effekt.
På oppdrag fra Klima- og miljødepartementet har Digitaliseringsdirektoratet ansvar for utarbeidelse av handlingsplanen, som skal utvikles i samarbeid med Miljødirektoratet. Til arbeidet er det kommet en rekke innspill, bl.a. fra Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV).
Anskaffelsesseksjonen i NAV understreker at det er flere forhold som er nødvendige og hensyn som skal tas, for at handlingsplanen skal fungere og faktisk ha effekt:
– Arbeidet med å ta hensyn til klima og miljø oppleves ofte som utfordrende, fordi det krever kompetanse og kunnskap om klima, miljø og livsykluskostnader, i tillegg til kunnskap om at det konkrete miljøkravet som stilles faktisk har den positive effekten på klimaet og miljøet som er tiltenkt/ønskelig. Klima- og miljø er i seg selv krevende fagområder, som kommer i tillegg til den anskaffelsesfaglige kompetansen som oppdragsgiver må besitte.
Mangler kompetanse
NAV understreker at mange offentlige oppdragsgivere mangler tilstrekkelig kompetanse om klima og miljø, klima- og miljøvennlige løsninger og livssyklusberegninger, til å kunne hensynta dette på en god måte i anskaffelsene sine. Denne kompetansen er vanskelig tilgjengelig for mange, og det er svært krevende for den enkelte oppdragsgiver å inneha tilstrekkelig og oppdatert kompetanse på fagfeltet. – Vår erfaring er at dette gjelder uavhengig av størrelsen på oppdragsgiveren og det anskaffelsesfaglige miljøet hos den enkelte oppdragsgiver, skriver NAV i sitt innspill, der det også er mer konkrete forslag, bl.a.:
- Mer veiledning om klima- og miljøvennlige anskaffelser.
- Det kan f.eks. ha god effekt for det offentliges klimafotavtrykk dersom alle offentlige oppdragsgivere som anskaffer like ytelser eller ytelser/varer laget av samme materiale, gjør en særlig innsats for reduksjon av klimafotavtrykket på samme område.
- Digdir må videreutvikle Kriteriesettveilederen, og også få på plass nye kriterier og videreutvikle eksisterende kriterier.
- Et alternativ til kriteriesett kan være å utvikle standarder for miljø som oppdragsgivere kan kreve at leverandørene eller ytelsene skal oppfylle, i stedet for å vurdere ulike krav i hver anskaffelse.
- Det er behov for et nasjonalt nettverk for miljø i anskaffelser.
Leverandørene
Anskaffelsesseksjonen i NAV trekker også frem leverandørenes rolle:
– Vi har mye dialog med markedet i forkant av våre anskaffelser. I dialogen med markedet opplever vi at leverandørsiden har til dels liten kunnskap om leverandørkjedene sine, og at det er manglende kunnskap om hvilken miljøbelastning deres produkter og tjenester utgjør. Dersom oppdragsgivere skal kunne etterspørre mer miljøvennlige løsninger kreves det også kunnskap og samarbeid fra leverandørsiden og deres interesseorganisasjoner, ifølge NAVs innspill til handlingsplan for økt andel grønne anskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "NAV: Mangel på tilstrekkelig kompetanse om klima og miljø – og mange hensyn å ta"