I en sak som gjaldt bruk av offentlige anskaffelser for å styrke norsk anleggsnæring, kolliderte den borgerlige fraksjonen med opposisjonen bl.a. om «del-eller begrunn». Opposisjonen, som er i mindretall i den aktuelle stortingskomiteen, ville at regjeringen skulle sørge for at store kontrakter etter markedsdialog ble delt opp i delkontrakter. I tillegg ville de at to aktuelle stor-prosjekter ble delt opp. Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vendte tommelen ned for alle disse forslagene.
Bakgrunnen var et forslag (Dokument 8:38 S (2019–2020)) fra fem Senterparti-representanter. Poenget var tiltak for å styrke norsk anleggsbransje, og her kom offentlige anskaffelser straks i sentrum av tiltakene.
Avviste «del-eller-begrunn»-forslag
Ap/SV forslaget gjaldt en oppfordring til regjeringen om å gå bort fra offentlig-privat samarbeid ved de to store prosjektene, Sotrasambandet og Hålogalandsveien. Blant de åtte forslagene fra Ap/Sp/SV var tre om «del-eller begrunn»:
- Stortinget ber regjeringen sørge for at store kontrakter etter markedsdialog deles opp i delkontrakter, i henhold til forskrift om offentlige anskaffelser § 19-4. Oppdeling av anskaffelser.
- Stortinget ber regjeringen benytte anskaffelsesstrategien vedtatt 31. mars i Innst. 216 S (2019–2020) og sørge for at Hålogalandsvegen deles opp i mindre delkontrakter, slik at norske aktører har en reell mulighet til å konkurrere om prosjektene.
- Stortinget ber regjeringen benytte anskaffelsesstrategien vedtatt 31. mars i Innst. 216 S (2019–2020) og sørge for at Sotrasambandet deles opp i mindre delkontrakter, slik at norske aktører har en reell mulighet til å konkurrere om prosjektene.
Kontraktstrategi avgjørende
I sin begrunnelse for ikke å stemme for «del-eller-begrunn»-forslagene understreker Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre at kontraktstrategi er avgjørende for prosjektenes måloppnåelse.
Det er avgjørende, heter det, at kontraktstrategien tilpasses det enkelte prosjekt. Samferdselsprosjektene i Norge varierer enormt i omfang, fra små og enkle utbedringsprosjekter til store og komplekse nybyggingsprosjekter som går over mange år. Denne brede sammensetningen av både kontraktstørrelser og -typer gjør at flertallet mener det er liten risiko for at den gode markedsutviklingen ikke skal fortsette.
Har etterspurt totalentrepriser
– Flertallet vil også benytte anledningen til å fremheve at norske entreprenører har etterspurt totalentrepriser, som i sin tur gir større kontrakter, i flere år. Totalentreprise, som tidligere ikke har vært vanlig å bruke i veibygging i Norge, har vært en tydelig bidragsfaktor til at norske entreprenører nå tar et større ansvar og samtidig får muligheten til å styre store prosjekter – som tidligere var delt opp i små kontrakter. Samtidig peker flertallet på at det er viktig at de ulike anbudene utformes på en slik måte at flest mulig har muligheten til å delta i anbudskonkurransene.
Bli den første til å kommentere på "Politisk sammenstøt om «del-eller-begrunn» i Stortinget"