Det norske anleggsmarkedet bad for noen år siden om større kontrakter. Det har de fått og det man kaller norske entreprenører, greier seg godt. Men er kanskje noen av kontraktene nå blitt vel store? Dette var budskapet samferdselsminister Knut Arild Hareide nylig hadde med seg til Stortinget. Han var ikke fremmed for å vurdere oppdeling av de største kontraktene, men ikke uten videre de som allerede er i gang.
I en spørretime i Stortinget forleden minnet samferdselsminister Knut Arild Hareide om at den norske anleggsbransjen for en del år tilbake bad om større prosjekter. Nå peker de på at man kanskje bør se på å gjøre prosjektene noe mindre. – Det mener jeg, fortsatte han, at vi så absolutt bør vurdere, ikke minst i den tiden vi er i nå. Der vi trenger aktivitet i vårt eget land. Men det må skje på en ryddig måte.
Hareide mente at man kanskje burde se på om slike prosjekter ble delt opp. Det bør vi absolutt vurdere, understreker han. Men når det gjaldt prosjekter som er i gang, ville han være forsiktig med å dele de opp. Eksempelvis trakk han fram Hålogalandsveien, der han opplyste at norske entreprenører vurderer nettopp dette anlegget.
Dele opp prosjekter
Det var Trygve Slagsvold Vedum (Sp) som ville uteske statsråden i spørretimen. Slagsvold Vedum mente at man måtte tilbake til den tiden da man delte opp en del av prosjektene. Store prosjekter blir krevende for norske aktører, sa han, og ville vite om samferdselsministeren ville vurdere å dele opp større prosjekter, f.eks. Hålogalandveien, slik at det er mulig for flere lokale og nasjonale aktører å være med i de ulike anbudene.
I sitt svar konstaterte statsråd Hareide at han registrerer at norske entreprenører klarer seg veldig godt i konkurransen mot utenlandske aktører om store samferdselsprosjekter i Norge. I 2019 gikk f.eks. 21 av totalt 23 store kontrakter i regi Statens vegvesen og Nye Veier til det som man regner som norske entreprenører. Med store prosjekter mente han i denne sammenhengen, kontrakter over 100 mill.
Klar tendens i mange år
Han framholdt at dette føyer seg ellers inn i det som har vært en klar tendens i flere år, nemlig at de aller fleste kontraktene som bygging av samferdselsprosjekter går til norske entreprenører. Han opplyste at han hadde bedt samferdselsetatene om å følge opp føringer fra Stortinget om å utforme anbudene slik at norske entreprenører har reelle muligheter for å konkurrere om kontraktene. De statlige byggherrene i samferdselssektoren har vist at de på en god måte tar hensyn til det norske markedet i utformingen av nye prosjekter som skal kunngjøres. Han trodde på fortsatt dialog mellom byggherrene og anleggsmarkedet – på den måten vil det norske markedet være bedre i stand til å forberede tilbud på konkurransene før de bli utlyst.
Bli den første til å kommentere på "Anleggsmarkedet ville ha større kontrakter, men er de blitt for store nå?"