Sykehuset Telemark: Sier farvel til pdf, satser på 100% EHF-ordresvar

Skriv ut artikkelen

Basert på gode erfaringer med en av sine større leverandører, vil Sykehuset Telemark heretter basere seg 100% EHF-ordresvar derfra. Intensjonen er å få de fleste leverandører over på EHF, noe som vil kunne medføre store besparelser. Sykehuset tillater i dag at leverandørene sender PDF-ordrebekreftelser som medfører mye manuell behandling.

Ifølge et nylig tips, er det Ortomedic som har fått bra skussmål fra Sykehuset Telemark for å sende gode EHF-ordresvar på sykehusets bestillinger. Det gjør at sykehuset kunne effektivisere sine interne prosesser basert på økt kvalitet på informasjonen (maskinlesbart) de fikk tilsendt fra sin leverandør. 

– Så, gratulerer, Arvid Tjomsland, Chief Operating Officer i Ortomedic!

Ortomedic leverer ortopediske implantater, instrumenter, medisinsk teknisk utstyr, mikroskop og teknisk service til hjelp for helsepersonell. Tjomsland forteller at de mottar 80% av bestillingene fra offentlige sykehus som EHF-ordre.

– Når det gjelder ordrebekreftelser, fortsetter han, er disse pr i dag i stor grad basert på PDF som sendes som e-post til rekvirenten og/eller til felles ordrebekreftelses mail hos sykehuset. Vi opplever at det er svært stor variasjon i hvordan ordrebekreftelser behandles hos sykehusene og i hvilken grad ordreinformasjonen faktisk brukes og følges opp. Ortomedic leverer bl.a. informasjon om leveringsdato og priser i EHF-ordresvar, dette er viktig informasjon som nå sykehuset får inn på en strukturert måte i sine systemer. Kjøper får på denne måten et samordnet datagrunnlag for å lage enhetlige og effektive interne oppfølgingsprosesser.

En av de større kundene

– Ortomedic er en av leverandørene våre som vi handler mye av, og som er veldig gode på å bruke EHF-ordresvar på ønsket måte, ifølge innkjøpskonsulent Helene Hoppestad ved Sykehuset Telemark (STHF). – Det er selvsagt tidsbesparende å kunne bruke EHF og andre tilgjengelige funksjoner i vårt Oracle ERP-system etter hensikten ved å integrere oss tettere med leverandører. Effektiviseringsgevinst hentes ut ved å minimere tidsbruk på å kontrollere og registrere informasjon som nå legger seg automatisk inn i ERP systemet vårt. Det fordrer selvsagt at partene bruker systemet etter hensikten og at funksjonene tilgjengelig blir utnyttet optimalt.

STHF handler med ca 600 ulike små og store leverandører via systemet, og det er store ulikheter i volum / frekvens. Etter overgangen til EHF ved STHF i februar 2020 har det vært fokus på å få innrullert de tyngste og største leverandørene i første omgang. – Det er en krevende oppgave å få en så stor leverandørbase til å utføre en ønsket arbeidsprosess, spesielt siden det er mange aksesspunktleverandører med antatt ulike oppsett/brukergrensesnitt hos leverandørene, slår Hoppestad fast, men EHF brer om seg, og etter hvert som standarden «setter seg», håper vi å øke andelen betraktelig.

Et stort og viktig skritt

AZETS har levert EHF-aksesspunkt og integrasjonstjenester til Ortomedic fra EHF-ordresvar ble innført i 2014. Asgeir Eliassen i Azets gleder seg over at digitaliseringen av privat og offentlig sektor i Norge nå tar et stort og viktig skritt videre. Den elektroniske ordren blir nå løftet opp på samme nivå som den elektroniske fakturaen har vært en stund. Dette eliminerer mye av risiko for kvalitetsglipp og forsinkelser ved manuell ordreregistrering, slår han fast.  Systemene er nå tilrettelagt, kompetansen er til stede, og brukerne i begge ender av kjøpsprosessen er klare for å realisere de betydelige gevinstene som ligger i automatiseringen av digitale innkjøp.

Bli den første til å kommentere på "Sykehuset Telemark: Sier farvel til pdf, satser på 100% EHF-ordresvar"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.