– Selv om vi har fått rettens medhold i at prosessen er gjennomført etter reglene vil det selvfølgelig være rom for forbedringer. Dette skal vi ha en intern gjennomgang av, fastslår avdelingsdirektør i Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) Kjetil Østgård, leder av Statens innkjøpsenter overfor Anbud365. Saken gjaldt en midlertidig forføyning i kjølvannet av kontraktstildeling i ny avtale om reisebyråtjenester. Etter lang tids corona-venting på domstolens kjennelse er avtalen nå signert.
Det var en av tilbyderne som ikke nådd opp i konkurransen, G Travel Norge, som begjærte midlertidig forføyning. Berg Hansen Reisebureau og Egencia Norway hadde blitt tildelt kontrakt, som omfatter 178 virksomheter. Det var i saken anført flere hovedkrav: avvisning av Berg Hansens tilbud på grunn av vesentlige avvik, avvisning av Egencias tilbud på grunn av vesentlige avvik, for begge oppstår spørsmål om avvisning på grunn av relativ bedømmelsestvil som leder til vesentlige avvik, avlysning på grunn av uklart konkurransegrunnlag, avlysning på grunn av ulovlig evaluering og avlysning på grunn av ulovlig utfall av tildelingskriteriene og evalueringsmetode. Utenfor lov om offentlige anskaffelser kommer påstand om at kontraktsinngåelsen vil innebære statsstøtte og at retten skal håndheve iverksettelsesforbudet ved å gi forføyning.
Oslo byfogdembete konkluderte etter en omfattende og grundig gjennomgang av ankepunktene at saksøker ikke har sannsynliggjort noe hovedkrav i saken. Begjæringen om midlertidig forføyning ble dermed ikke tatt til følge. Statens innkjøpssenter kunne da inngå ny avtale om reisebyråtjenester med Berg-Hansen Reisebureau og Egencia Norway AS.
Hva betyr kjennelsen?
Spørsmålet er så hvilken betydning kjennelsen får for innkjøpssenteret av dommen, hva som eventuelt er notert for senere bruk, dvs. hvilket læringsutbytte som er kommet ut avgjørelsen i retten. Avdelingsdirektør Østgård, som leder Statens innkjøpssenter, sier til Anbud365 at de er tilfredse med at retten er enig med dem i at anskaffelsesregelverket ikke er brutt.
– Kjennelsen er viktig i den forstand at vi nå har kunnet inngå kontrakter og kan gå i gang med det viktige arbeidet, fremholder han. Vi ser nå videre fram mot realiseringen av øvrige aktiviteter i kategoristrategien for reiser. Reisebyråene vil være navet i dette og aktivt bidra med fokus på miljøvennlige reisealternativer, effektivisering av administrative rutiner med mer. Vi er også i gang med planleggingen av to nye anskaffelser i kategorien: betalingstjenester og kurs & konferanse. Den sistnevnte anskaffelsen vil gjennomføres som en dynamisk innkjøpsordning som særlig legger til rette for deltakelse fra mindre, lokale og kjedeuavhengige leverandører.
Lang tid å vente pga corona
Rettsaken ble utsatt på grunn av Covid-19, og det har vært en lang periode å vente på rettens avklaring, erkjenner Østgård. Særlig for alle virksomhetene som har ventet på denne avtalen beklager vi at prosessen har dratt ut i tid og skapt usikkerhet.
Dette er første gangen Statens innkjøpssenter har vært involvert i en midlertidig forføyning: – Vi må ta høyde for at dette kan skje flere ganger, fremholder han. Våre anskaffelser omhandler ofte store verdier og er av stor viktighet for leverandørmarkedet. Det er rimelig å anta at terskelen for rettslig prøving dermed vil være noe lavere.
Østgård konstaterer at det har vært en omfattende sak som har tatt mye tid. Den omhandler mange sider av anskaffelsesprosessen. – Selv om vi har fått rettens medhold i at prosessen er gjennomført etter reglene vil det selvfølgelig være rom for forbedringer. Dette skal vi ha en intern gjennomgang av, fastslår Kjetil Østgård, leder av Statens innkjøpsenter.
Bli den første til å kommentere på "Statens innkjøpssenter: Fikk rettens medhold, men skal se etter rom for forbedring"