Kontrakten om bygging av nullutslippsferge gikk til Tyrkia. – Hadde anbudet vært mer ambisiøst på miljø, og vektet mindre på pris, kunne byggingen av nye nullutslippsferger vært sikret i Norge, lyder synspunktet fra verftsmiljøet på Vestlandet.
Statens vegvesen/Vegdirektoratet har planer om å fornye 12 av 17 fergesamband innen 2020. Dette er fergesamband som er den del av riksveisambandet. Bortsett fra tre–fire anbud neste år, skal de øvrige kunngjøres i år.
Fergesambandet Anda–Lote i Nordfjord var den første ordinære anskaffelsen der staten satte krav om nullutslipp. Fergerederiet Fjord1 vant konkurransen og planlegger helelektrisk drift av begge fergene.
Tyrkia, ikke Norge
Det har imidlertid vakt en viss oppmerksomhet at det er to tyrkiske batteribåter som skal trafikkere sambandet. – Hadde anbudet vært mer ambisiøst på miljø, og vektet mindre på pris, kunne byggingen av nye nullutslippsferger vært sikret i Norge, sier Hege Økland i NCE Maritime Cleantech til nettavisen maritime.no.
Hun leder NCE Maritime CleanTech, som er en maritim næringsklynge med hovedtyngde på Vestlandet. Medlemmene er fra hele den maritime verdikjeden. I 2014 fikk de status som Norwegian Centre of Expertise (NCE).
Fergefornyelse og motkonjunktur
Hun er bekymret fordi anbudet har så tung prisvekting at oppdragsgiveren velger billigste løsning. Det ødelegger, sier hun, alle politiske ambisjoner om å bruke fergefornyelse som et motkonjunkturtiltak for verftsbransjen.
Selv om offentlige anbud ikke kan stille krav til at byggingen skal skje i Norge, mener Økland at politikernes signal er at fergeanbudene skal bidra til sysselsetting og teknologiutvikling her hjemme.
Gode på avansert teknologi
– I dette anbudet nådde alle tilbyderne minstekravet om energieffektivitet, men det var ingen premiering for å være bedre enn kravet. Dermed ble pris raskt utslagsgivende. Norske leverandører er god på avansert teknologi. Jo høyere miljøvektingen er, jo mer sannsynlig er det at norsk leverandørindustri vinner frem, påpeker Økland, som fortsetter:
– Norsk leverandør- og verftsindustri har fått et miljøteknologisk forsprang, som vi er redd vi kan miste. Dersom også hele installasjonen flyttes ut, får utenlandske konkurrenter førstehånds innsyn i teknologien utviklet her hjemme.
Vegvesenet: Vektingen var rett
Anders Sæternes i Statens vegvesen sier til nettavisen maritime.no at han ikke er enig i at minstekravene på miljøsiden er for lav. – Vi mener vektingen var rett, sett ut i fra at vi har fått et godt tilbud og inngått en god kontrakt på denne strekningen, sier han, som er fagkoordinator for ferge i vegvesenet. Det kan vurderes om vektingen skal endres mellom pris og miljø, men foreløpig mener han at 80 prosent vektlegging på pris er riktig.
Bli den første til å kommentere på "For mye pris, for lave miljøambisjoner – tapte kontrakt"