Rundt Mjøsa blir ikke snøbrøyting i fremtiden det samme som i dag. Gjennomføring av et innovasjonspartnerskap mellom fire Mjøs-kommuner og den teknologisk avanserte mikrobedriften Betelo AS (med tre ansatte, ifølge Proff) skal sørge for det. Det dreier seg om å automatisere driftsoppgaver i forbindelse med brøyting og strøing. Den lille Trondheimsbedriften Betelo AS feide store konkurrenter av banen i anbudsprosessen.
Løsningen vil kombinere værobservasjoner fra innbyggerne med maskinlæring og egne målestasjoner. Når det trengs å brøyte eller strø utkalles mannskap helt eller delvis automatisk. Gjennom en publikumsløsning får innbyggerne oversikt og mulighet til å gi tilbakemeldinger.
Det kom i alt 16 søknader om deltakelse, og i finalen kjempet fire tilbydere om innovasjonskontrakten i Smart vinterveg-prosjektet: Betelo AS, Innit AS, Ikomm AS og Etc Electric Time Car AS. Selve konkurransen ble gjennomført som konkurranse med forhandling. Tidsrammen for utviklingsfasen er desember 2020 – april 2022.
Også internasjonalt
Oppdragsgiver har høye mål og er ute etter en løsning der dagens maskinpark kobles sammen med teknologiske løsninger som gir effektiv planlegging av vinterdriften og riktig informasjon til ulike brukergrupper. Det er en målsetting at den utviklede løsningen skal kunne selges og tas i bruk lokalt, nasjonalt og internasjonalt og at den kan brukes uavhengig av eierskap til vei, heter det.
Det at fire kommuner går sammen om et prosjekt som dette er ganske så unikt, og det gir samtidig rom for en løsning som blir både gjennomarbeidet og velprøvd. Etter hvert som de teknologiske løsningene tar form, vil de bli prøvd ut og testet i samarbeid med leverandør i alle de fire kommunene.
Nye muligheter
Betelos løsning kan gi nye muligheter for både planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av veivedlikehold om vinteren, som ofte er både komplisert og krevende. I tillegg åpner løsningen for helt nye muligheter med tanke på innsyn og oversikt for den enkelte innbygger. Blant annet kan publikum få innsyn i hvor brøytebilen har vært, slik at folk kan se om det er brøytet på skoleveien eller der man skal ut med bil. Publikum kan også melde inn feil og mangler ved brøyting eller strøing, slik at de kan få gitt beskjed dersom en rode har blitt glemt.
Betelo AS skal i prosjektperioden utvikle nye løsninger med blant annet egne vær- og målestasjoner med kamera på utvalgte plasser i kommunene. Betelos underleverandør på dette området, Recab AS, er et lokalt Hamar-firma. De leverer datasystemer, lager smartbysystemer og utfordrende teknologi for blant annet forsvarsindustrien. I tillegg vil løsningen gi mulighet for automatisering av utkallingsrutiner for sjåfører, en opprettelse av markedsplass for vinterdrift og mer til.
Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap: Høyteknologisk brøyting og strøing – mikrobedrift kapret kontrakt"