Ingen på rammeavtalen kunne, ifølge kommunen, levere på rammeavtalen da kommunen trengte det. Feil, sier to av de fem leverandørene på avtalen, vi kunne levere. Men kommunen gikk utenfor rammeavtalen og fikk det de skulle ha. Kommunen sier at det av og til kan det hende de har vært for raske og ikke dokumentert hvem de har ringt – og ringt med for kort frist. Det tar de nå selvkritikk på og lover bot og bedring. Ikke minst skal dokumentasjonen bli bedre.
Telemarkavisa forteller at fem entreprenører i mars inngikk en rammeavtale om å jobbe for eller leie ut maskiner til Tokke kommune når kommunen trenger det. Avtalen er at Tokke kommune kan ringe til disse fem selskapene og leie utstyret deres i forbindelse med vedlikehold og mindre prosjekter på kommunaltekniske anlegg, vei, vann og avløp. Dette gjelder både hasteoppdrag og planlagte jobber.
Avtalen gjelder for fire år – med opsjon på et femte år. Tokke kommune har sagt at de etter beste evne skal rullere oppdragene mellom de fem med avtale.
Kjøpt utenfor rammeavtalen
Tokke kommune har etter avtaleinngåelsen brukt entreprenører som ikke er med i rammeavtalen. Etter en henvendelse fra en av entreprenørene svarte Tokke kommune at det «i to av tilfella der Tokke kommune har skulle leige inn maskiner på jobber etter rammeavtalene, var det ingen av leverandørene som kunne stille med maskiner».
– I slike tilfeller har vi mulighet til å gå utenfor rammeavtalen for å få jobben gjort, hevder kommunen. Tre av de fem entreprenørene på rammeavtalen bekrefter overfor Telemarksavisa at de har sagt nei – en eller flere ganger. To entreprenører sier de alltid har sagt ja.
Politisk støtte bak håndteringen
Denne saken har også vært til orientering i Tokke formannskap – der administrasjonen fikk full støtte for sin håndtering. Likevel ble det bestemt at kommunen i fremtiden skulle dokumentere bedre hvem de ringte til for hvert oppdrag, ifølge Telemarksavisa.
– Vi kan ta selvkritikk på at noen av jobbene kunne ha blitt planlagt bedre på forhånd. Det har sine årsaker, men på en av oppdragene som er kritisert var det en annen kommunal jobb på gang som plutselig falt vekk. For å holde aktiviteten oppe ble det bestemt å gjøre en annen jobb og da gikk det fort. Sånn er det noen ganger – planer må endres. Av og til kan det hende vi har vært for raske og ikke dokumentert hvem vi har ringt – og ringt med for kort frist. Det tar vi selvkritikk på og vi skal forbedre oss og planlegge bedre i fremtiden, heter det fra kommunens side. Det at et par av entreprenørene sier til etterretning.
Bli den første til å kommentere på "Dokumentasjonskrøll gav leverandøruklarhet"