Danmark er Nordens gigant når det gjelder å selge varer og tjenester til FN. Norge, Sverige og Finland blir til sammenlikning de reneste myggene – med Norge faktisk som den største av de tre små. Legger man sammen hva disse tre selger til FN, blir det en sjuendedel av hva danske leverandører får til. Danmark er for øvrig fast inventar på topp ti-listen av verdens land som leverer til FN – bare sju land selger mer enn danskene i 2019. Det viser en analyse fra dansk NHO, Dansk Industri.
Rapporten fra Dansk Industri tar utgangspunkt i data fra UN Annual Statistical Report, som er bygget på opplysninger fra 39 FN-organisasjoner. 2019-tallene viser at FN til sammen kjøpte for nærmere 132 milliarder danske kroner, omtrent like mye varer som tjenester- målt etter verdi.
Statistikken viser at Danmark er blant de land som FN kjøper mest fra. De bekler en 8. plass i 2019. Leveransene fra Danmark er sju ganger det samlede beløp fra Norge, Sverige og Finland til sammen. FN kjøpte for 4,2 milliarder danske kroner i 2019, mens Norske leveranser sto for 324 millioner danske kroner, Sverige for 222 millioner og Finland for 44 millioner. Danmark har siden 2013 vært fast blant topp ti av de land FN kjøpere mest hos. Samlet er den danske markedsandelen 3% av FNs samlede innkjøp, viser analysen.
FN-rettede leverandører
Det er flere grunner til at Danmark ligger så godt an her. København er en «FN-by» med hele 11 FN-organisasjoner til stede, uten at det automatisk kvalifiserer for leveranser – selv om disse organisasjonene selvfølge forbruker en del der de er. Men det er en gruppe danske leverandører som har spesialisert seg på å levere til FN, heter det, og de legger an sin markedsstrategi på nettopp det. En vesentlig del av den danske kontraktsummen er av den grunn konsentrert om en mindre gruppe leverandører. 25% av det danske FN-salget er innenfor kategorien transport/lager/mail services.
Bærekraft og samfunnshensyn
En stadig økende andel av FNs organisasjoner tar samfunnshensyn i sine anskaffelser, skriver Dansk Industri i sin analyse. Det gjelder især bærekraft når det gjelder miljø. Omtrent tre av fire FN-organisasjoner tenker økonomisk bærekraft i anskaffelsesprosessen, litt over halvparten av dem tenkte sosial bærekraft da de forberedte kjøp.
På et overordnet plan finnes bærekraft i så å ai alle FN-organisasjonenes anskaffelsesprosess, men bare litt over halvparten hadde med konkret politikk i praksis på dette området. I 2019 var det 38% av FNs organisasjoner som nedfelte bæredyktige strategier i sin innkjøpsvirksomhet og 28% som hadde med bærekraftige målsettinger. Organisasjonene har gode intensjoner, heter det, men ennå mangler de på å levere på disse intensjonene gjennom å fastsette strategier og målsettinger som understøtter oppmerksomheten på bærekraftige innkjøp.
Bli den første til å kommentere på "Salg til FN: Danmark nordisk gigant, Norge størst blant tre små «mygger»"