Gjennom bl.a. det offentliges anskaffelser skal Norge som matnasjon utvikles. Det slås fast i en nylig fremlagt strategi, som hele tre statsråder har signer. I strategien heter det at i kommunene kan offentlig anskaffelser bidra til at lokal mat og drikke i større grad benyttes. Det er dessuten behov for å styrke kompetansen om innkjøpsprosesser og mulighetene for å kjøpe lokal mat og drikke. Mat og matsvinn veier også tungt i handlingsplanen for grønne og innovative offentlige anskaffelser som er under utarbeidelse.
Regjeringen har de siste årene jobbet for å utvikle et politisk rammeverk for Norge som matnasjon frem mot 2030, under betegnelsen Matnasjonen Norge. Det har ført til strategien «Matnasjonen Norge» som nettopp har sett dagens lys. Strategien er utarbeidet samtidig med at koronapandemien setter sitt preg på både samfunnsliv og økonomi i inn- og utland.
Det er tre prioriterte innsatsområder i strategien, hvorav det ene er innovasjon og mangfold. Et av de prioriterte tiltakene her er å styrke koblingen mellom det offentliges innkjøpsbehov med mat- og måltidsnæringenes tilbud.
Handlingsplan
Offentlige anskaffelser kan bidra til mer innovasjon og mangfold i produkter og tjenester, slås det fast. I stortingsmeldingen om smartere innkjøp (Meld. St. 22 (2018-2019) ble det varslet at regjeringen ville komme med en handlingsplan for grønne og innovative offentlige anskaffelser. Handlingsplanen er under utarbeiding av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). Et prioritert område for strategien er mat og matsvinn. Det er et potensial, heter det i matnasjons-strategien, for å i større grad kunne koble det offentliges behov for reduksjon av matsvinn og tilbud av bærekraftig og sunn mat med mat- og måltidsnæringenes tilbud.
Veiledning
I regjeringens klimaplan for 2021-2030 (Meld. St. 13 (2020-2021) signaliseres det bl.a. at det skal arbeides for at offentlig sektor stiller klima- og miljøkrav og bruke etablerte ernæringskriterier i egne innkjøp av mat- og måltidstjenester. Arbeidet innebærer veiledning av offentlige innkjøpere med utgangspunkt i gjeldende innkjøpsregler, poengteres det i strategien «Matnasjonen Norge». Helsedirektoratet har nylig utgitt en veiledning for ernæringshensyn i offentlige anskaffelser.
Lokal mat og drikke
Offentlige anskaffelser kan fremme innovasjon gjennom at produkter og konsepter kan prøves ut i kantiner, institusjoner og større offentlige virksomheter, og på den måten bidra til å utvikle nye løsninger som senere kan oppskaleres. I kommunene vil offentlig anskaffelser også kunne bidra til at lokal mat og drikke i større grad benyttes. Det er dessuten behov for å styrkekompetansen om innkjøpsprosesser og mulighetene for å kjøpe lokal mat og drikke, konstateres det i matnasjons-strategien. Her kan blant annet lokalmat.no være et aktuelt verktøy.
Ernæringskriterier i anbud
Også under et av de andre prioriterte innsatsområdene finnes et tiltak der offentlige anskaffelser trekkes frem. Under «Produksjon av, og tilbud om, bærekraftig, trygg og sunn mat av høy kvalitet» heter det at å «forsterke samarbeidet med næringslivet for et sunnere kosthold» er et prioritert tiltak. Der vises det til den såkalte folkehelsemeldingen hvor det skrives at ernæringskriterier i anbud i offentlige anskaffelser og arbeid for mer samarbeid på tvers gjennom etablering av partnerskap på kostholdsområdet, er blant oppfølgingspunktene.
Bli den første til å kommentere på "Matstrategi: Må styrke kompetansen for å kjøpe lokal mat og drikke"