Det er fremdeles mulig å premiere bruk av biodrivstoff, dersom innkjøperen selv ønsker det. Det slo klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn fast i et svar på spørsmål fra Stortinget. I innkjøpsrådene fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Miljødirektoratet anbefales ikke lenger bruk av denne typen drivstoff for busser og annen tungtransport. Det er tale om råd ved offentlige innkjøp – ikke pålegg, understreket statsråden.
DFØ – med innspill fra Miljødirektoratet – lanserte for kort tid siden nye innkjøpsråd for kjøp av drivstoff for tungtransport. Budskapet i de nye innkjøpsrådene – med tommelen ned for flytende biodrivstoff – har skapt reaksjoner så vel hos opposisjonen på Stortinget og i bussbransjen. Stortingsrepresentant Sverre Myrli tok bl.a. saken opp i et skriftlig spørsmål til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn:
«Hvorfor skal ikke biodrivstoff lenger kunne benyttes som et tiltak for å redusere klimagassutslipp fra kjøretøy i offentlig regi, og hva skal til for at miljømyndighetene igjen kan anbefale biodrivstoff som et klimatiltak ved offentlige anskaffelser?»
Hvorfor ikke biodrivstoff
I sitt svar poengterte statsråden at biodrivstoff blir fremmet gjennom omsetningskrav. Når noen innkjøpere etterspør høyinnblandet biodrivstoff, kan de som selger drivstoff blande inn mindre biodrivstoff til andre kunder, fremholdt han. Mengden biodrivstoff som blir brukt, blir derfor den samme som om de offentlige innkjøperne ikke premierte bruk av biodrivstoff, og klimaeffekten blir dermed den samme. Vurderinger fra Miljødirektoratet viser derfor, ifølge statsråden, at offentlige innkjøp ikke bidrar til å utløse salg av biodrivstoff utover det som følger av omsetningskravet. Det er grunnen til at DFØ ikke anbefaler offentlige innkjøpere å legge vekt på biodrivstoff.
Ikke noe pålegg
Siden spørsmålet er utformet slik det er, ville klima- og miljøministeren likevel understreke at det er tale om råd ved offentlige innkjøp – ikke pålegg. At ekstra innkjøp av biodrivstoff ikke gir ekstra klimaeffekt på grunn av omsetningskravet, er et generelt utgangspunkt. Man kan likevel tenke seg at en offentlig innkjøper f.eks. setter kontraktsvilkår som gjør at leverandøren må sikre at biodrivstoffinnkjøpet kommer i tillegg til det leverandøren uansett er pålagt å omsette, og ikke bare medfører mindre omsetning i leveranser til andre. I så fall kan innkjøpet ha en netto positiv klimaeffekt. Uavhengig av dette vil det fremdeles være mulig å premiere bruk av biodrivstoff, dersom innkjøperen selv ønsker det, slo Rotevatn fast i sitt svar til Stortinget.
Vil øke bruk av bærekraftig biodrivstoff
Regjeringen ønsker å øke bruken av bærekraftig biodrivstoff. Omsetningskravet er det statlige virkemiddelet som skal bidra til økt bruk av biodrivstoff. Gjennom omsetningskravet kan man ha kontroll med at det biodrivstoffet som blir brukt i Norge, er bærekraftig og at man kan premiere avansert biodrivstoff framfor konvensjonelt. Vi kan også øke omsetningskravet ut fra vurderinger av behovet for utslippskutt, pris, tilgang på biodrivstoff og risiko for avskoging, poengterte klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.
Bli den første til å kommentere på "Statsråd: DFØ-råd om drivstoff ikke pålegg, ok å kjøpe annet biodrivstoff"