Regjeringen har lagt til rette for at offentlige oppdragsgivere skal kunne gjennomføre anskaffelser på en god måte gjennom pandemien. Bl.a. har regjeringen tatt grep og sørget for at leverandører som har fått innvilget betalingsutsettelse, ikke uten videre kan risikere å bli avvist fra konkurranser om kontrakter med det offentlige. Om konkrete anskaffelser skal gjennomføres som planlagt eller kanselleres/utsettes er det opp til hver enkelt oppdragsgiver å avgjøre. Det slo næringsminister Iselin Nybø fast i et svar på et skriftlig spørsmål fra Stortinget.
Det var stortingsrepresentant Terje Aasland (A) som lurte på hva næringsministeren har gjort for å sikre at offentlige anskaffelser ikke kanselleres eller utsettes under pandemien. Han viste bl.a. til en medlemsundersøkelse gjennomført av NHO-foreningen Abelia. Den avdekket at mange bedrifter opplever at offentlig sektor kansellerer eller utsetter oppdrag. Av NHO-bedrifter som har offentlige kunder har 43 % respondert at oppdraget er kansellert eller utsatt de siste tre månedene. For Abelias bedrifter er tallet 44 %. Av rådgiverbedrifter som har offentlige kunder har 47 % opplevd at oppdraget er kansellert eller utsatt de siste tre månedene, ifølge Aasland.
Mindre etterspørsel på noen områder
Næringsminister Iselin Nybø opplyste i sitt svar at antall utlysninger i Doffin viser at antallet utlysninger i 2020 og første del av 2021 ikke skiller seg nevneverdig ut sammenlignet med tidligere år. – Samtidig er det klart at koronapandemien har ført til at offentlig sektor har måttet tilpasse sin drift i noen grad, fremholdt hun. Behovet for ulike typer bestillinger og aktiviteter har endret seg eller uteblitt, noe som har ført til at etterspørselen etter varer og tjenester fra næringslivet kan ha blitt mindre på enkelte områder. Mange typer oppdrag og bestillinger, eksempelvis byggeprosjekter, vil likevel i stor grad kunne gjennomføres som før, mens lavere mobilitet i samfunnet også påvirker det offentliges bruk av tjenester som reise og overnatting.
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) gjorde en oppdatering av veiledningen til anskaffelsesregelverket i lys av pandemien. På www.anskaffelser.no og NFDs nettsider på www.regjeringen.no ligger det derfor veiledning som offentlige oppdragsgivere kan ta i bruk når de gjennomfører anskaffelser under pandemien.
Betalingsutsettelse
Et av koronatiltakene fra regjeringen er at virksomhetene har kunnet be om betalingsutsettelse for offentlige avgifter, skriver statsråd Nybø. Anskaffelsesregelverket inneholder bestemmelser om avvisning av leverandører som følge av manglende innbetaling av skatter og avgifter. Det kan bety at leverandører som har fått innvilget betalingsutsettelse, kan risikere å bli avvist fra konkurranser om kontrakter med det offentlige.
– For å unngå dette utarbeidet NFD i september 2020 en egen veileder til avvisningsreglene i anskaffelsesregelverket om manglende betaling av skatter og avgifter. Det fremkommer av veiledningen at oppdragsgiverne må foreta en konkret vurdering av om en eventuell avvisning er forholdsmessig, slik at en slik betalingsutsettelse i seg selv medfører at selskapet er avskåret fra oppdrag for det offentlige. Dette følger av dagens regelverk, og presiseres altså i veiledningen fra september 2020, slo næringsministeren fast, og:
Opp til hver oppdragsgiver
– Anskaffelsesregelverket legger til rette for at innkjøp kan gjennomføres raskt og anskaffelsesprosesser kan tilpasses den ekstraordinære situasjonen som pandemien er. Om konkrete anskaffelser skal gjennomføres som planlagt eller kanselleres/utsettes er det opp til hver enkelt oppdragsgiver å avgjøre. Med de grepene som er gjort i vurderingen av regelverket og oppdatering av veiledning, har regjeringen lagt til rette for at offentlige oppdragsgivere skal kunne gjennomføre anskaffelser på en god måte.
Bli den første til å kommentere på "Pandemi-tid: Opp til hver enkelt oppdragsgiver å kansellere eller utsette oppdrag"