Et internasjonalt milliardmarked ligger åpent for norske leverandører, men de har hittil vært svært så beskjedne: I 2019 solgte norske leverandører bare for 49 mill til FN-systemet – bare en brøkdel av hva deres kollegaer i øvrige nordiske land til sammen. Nå tar NHO og FNs innkjøpsorganisasjon, UNOPS, grep og er i gang med en offensiv for å gjøre norske bedrifter oppmerksom på mulighetene for å eksportere både kunnskap, tjenester og varer gjennom UNOPS og dermed delta i anbudskonkurranser.
I et omfattende notat ønsker Faremo og Almlid å formidle et todelt budskap: 1. At her er det mye å hente, og 2. Hvordan anskaffelser fungerer i FN. På den måten kan norske bedrifter få mulighet til å levere tilbud på internasjonale anskaffelser.
Det totale anskaffelsesvolumet for deltakere gjennom FN-organisasjoner i 2019 var nesten 20 mrd dollar i 2019 – en økning på 1,1 mrd dollar sammenlignet med 2018. Oppgaver som UNOPS utfører, eller majoriteten av produkter og tjenester man kan vise til i FNs anskaffelsesstatistikk for 2019 er legemidler, mat- og drikkeprodukter, bygg og vedlikehold, transport, lagring, infrastruktur, prosjektadministrasjon og innkjøp. Nordiske leverandører solgte i 2019 for rundt 720 mill dollar. Av dette sto norske leverandører for 49 millioner dollar.
Egne anskaffelsesprosedyrer
FN-organisasjoners anskaffelsesaktiviteter styres av deres egne anskaffelsesprosedyrer, som følger viktige offentlige anskaffelsesprinsipper: Mest valuta for pengene, rettferdighet, integritet, åpenhet; og effektiv konkurranse. Leverandørene forventes å operere med høye standarder for etisk oppførsel og at de adopterer FNs retningslinjer for leverandører. Leverandører som driver ulovlig praksis (f.eks. svindel, korrupsjon, etc.) kan sanksjoneres og havner i tilfelle i et felles FN-organ for leverandørsanksjoner.
FN-organisasjoner legger dessuten i økende grad til grunn en bærekraftig anskaffelsespraksis, dvs. integrasjon av krav, spesifikasjoner og kriterier som er kompatible og til fordel for beskyttelse av miljø, av sosial framgang og støtte til økonomisk utvikling.
Markedsplass og e-anbud
Flertallet av FN-organisasjonenes forretningsmuligheter blir lagt ut på FNs globale markedsplass (UNGM), den felles anskaffelsesportalen til FN-systemet. Et økende antall FN-organisasjoner bruker e-anbudssystemer for å administrere anskaffelsesprosessene (f.eks. UNOPS eSourcing-system). Det er en rekke ressurser tilgjengelig for leverandører som er interessert i å gjøre forretninger med FN, inkludert UNGM kunnskapssenter. FN, og spesielt for UNOPS, har bl.a. et onlinekurs om “Hvordan gjøre forretninger med UNOPS”.
I tillegg vil de internasjonale anskaffelsesseminarene (IPS), også kjent som Multi-Agency Business Seminars, gi muligheter for å lære mer om FNs organisasjoner og tillate en-til-en-møter mellom FN-organisasjoner og potensielle leverandører. Disse ordnes regelmessig med selskaper fra nordiske land, inkludert Norge.
Bli den første til å kommentere på "FNs anbudskonkurranser – milliardmarked åpent for norske leverandører"