Statens vegvesen tilbakeviser kritikken fra verftsmiljøet på Vestlandet for at kontrakten på nullutslippsferger gikk til Tyrkia. – Dagens blanding av krav og vekting av miljø i riksvegferjeanbud gir gode miljøløsninger i tråd med Stortingets ambisjoner om null– og lavutslippsløsninger, poengterer vegvesenet.
Statens vegvesen/Vegdirektoratet har planer om å fornye 12 av 17 fergesamband innen 2020. Dette er fergesamband som er den del av riksveisambandet. Bortsett fra tre–fire anbud neste år, skal de øvrige kunngjøres i år.
Fergesambandet Anda–Lote i Nordfjord var den første ordinære anskaffelsen der staten satte krav om nullutslipp. Fergerederiet Fjord1 vant konkurransen og planlegger helelektrisk drift av begge fergene.
Kritikk fra verftsmiljø
Kontrakten om bygging av nullutslippsferge gikk til Tyrkia. Kritikken fra verftsmiljøet på Vestlandet lot ikke vente på seg:
– Hadde anbudet vært mer ambisiøst på miljø, og vektet mindre på pris, kunne byggingen av nye nullutslippsferger vært sikret i Norge. Norsk leverandør- og verftsindustri har fått et miljøteknologisk forsprang, som vi er redd vi kan miste. Dersom også hele installasjonen flyttes ut, får utenlandske konkurrenter førstehånds innsyn i teknologien utviklet her hjemme, heter det. Jo høyere miljøvektingen er, jo mer sannsynlig er det at norsk leverandørindustri vinner frem.
Gir gode miljøløsninger
Statens vegvesen gir overfor Anbud365.no uttrykk for at dagens blanding av krav og vekting av miljø i riksvegferjeanbud gir gode miljøløsninger i tråd med Stortingets ambisjoner om null– og lavutslippsløsninger. Den måten riksvegferjer er kjøpt inn på for eksempel på Anda Lote gjør at norsk leverandørindustri kan konkurrere om å levere moderne miljøløsninger til ferjene som skal betjene dette sambandet. Det offentlige anskaffelsesregelverket åpner ikke for å kunne prioritere norske bedrifter.
Bli den første til å kommentere på "Statens vegvesen tilbakeviser fergekritikk"