Den mest kompliserte delen av Bussveien på Nord-Jæren – trolig Europas lengste – står for tur. Rogaland fylkeskommune søkte nylig bransjens råd gjennom en teams-markedsdialog. Rundt 30 representanter fra 11 firmaer – konsulenter og entreprenører – stilte opp for å høre om prosjektet som er kostnadsregnet til nær to mrd. Og konkurransepreget dialog er valgt som anskaffelsesform.
Det skal bygges en sammenhengende bussvei mellom Stavanger og Sandnes. Totalt er strekningen om lag fem mil, men er delt opp i en serie mindre prosjekter. Bussveien er også det største prosjektet i Bymiljøpakken som skal bidra til bedre fremkommelighet og bymiljø på Nord-Jæren.
En av de store konstruksjonene i Bussveien er det såkalte lokket ved Jåttå videregående skole. Biltrafikkene skal legges under bakken, mens buss, gående og syklister skal benytte seg av lokket. Planen er at strekningen som inkluderer lokket, skal stå ferdig i løpet av første halvår av 2026.
Mange kompliserende faktorer
Arbeidet med denne strekningen skal foregå nær jernbanen. To kulverter skal bygges, den ene svært nær boliger. Trafikken skal komme fram i hele anleggsperioden, og hensyn til både bilister og de som går og sykler er elementer entreprenøren må ha en løsning for.
Både trafikanter, naboer og skoler og barnehager blir berørt i byggeperioden. Når lokket over jernbanen bygges – ved Jåttå videregående skole – blir for eksempel alle som skal til og fra skolen, stadion og arbeidsplasser i området, berørt.
Utvikle ny bydel
I Statens vegvesens omtale av prosjektet heter det at denne strekningen er avgjørende for å utvikle den nye bydelen i Jåttåvågen, og koplingen opp mot det nye sykehuset. I framtiden kommer rundt 1500 nye boliger og arbeidsplasser på det gamle industriområdet i Jåttåvågen.
Fylkeskommunen har invitert bransjen til å foreslå andre løsninger for bygging og materialvalg enn det som til nå er planlagt, for om mulig få kortere byggetid, bedre økonomi eller bedre samfunnsnytte. Samtidig får entreprenørene på denne måten bedre tid til å bli kjent med prosjektet før de kalkulerer, og får dermed en større forutsetning til å gi riktig pris.
Strekningen legges ut på anbud til høsten og det er første gang fylkeskommunen benytter konkurransepreget dialog i Bussveien. Den som vinner kontrakten, får ansvar både for å prosjektere og detaljplanlegge, i tillegg til å bygge.
Bli den første til å kommentere på "Kjempekomplisert del av Europas trolig lengste bussvei – konkurransepreget dialog valgt"