Anskaffelser mellom statlige myndigheter ligger utenfor anskaffelsesregelverket, og således har heller ikke en statlig myndighet i egenskap av leverandør rett til å klage på en annen statlig myndighets anskaffelse. Dette følger av EU-domstolens praksis, skriver Högsta förvaltningsdomstolen, og strammer da til tidligere svensk rettspraksis.
Saken i Högsta förvaltningsdomstolen (mål nr. 4998-20) gjaldt en klage fra Umeå universitet knyttet til de to rammeavtaleområdene universitetet hadde gitt tilbud på. Oppdragsgiver var Socialstyrelsen, som skulle ha forskningsrelaterte tjenester innen katastrofemedisin. Förvaltningsrätten slo fast at både Sosialstyrelsen og Umeå universitet utgjorde samme juridiske enhet og således gjald tikke anskaffelsesreglene. Kammarrätten mente imidlertid på sin side at universitetet her var å betrakte som leverandør og hadde derfor rett til å få anskaffelsen prøvet gjennom en klage.
I følge Högsta förvaltningsdomstolen har universitetet i dets egenskap som leverandør i utgangspunkt som andre leverandører, å fremme en klage på en anskaffelse på dette markedet. På den annen side kan de ikke inngå sivilrettslige avtaler med hverandre ettersom de inngår i en og samme juridiske person.
Unionsretten bestemmer
I tidligere svensk rettspraksis har det ikke vært utelukket at anskaffelser mellom frittstående enheter innenfor en og samme juridiske person i det minste i noen tilfeller kan omfattes av anskaffelsesregelverket. Men, heter det, det er unionsretten som bestemmer, og av EU-domstolens praksis fremgår det at anskaffelsesregelverket bare an leges til grunn i avtaler mellom en kjøpende virksomhet og en fra denne myndigheten frittstående fysisk eller juridisk person.
I den konkrete saken for Högsta förvaltningsdomstolen er det da slik at anskaffelsesregelverket ikke kan legges til grunn. En annen sak er det derimot at dette regelverket kan legges til grunn i forholdet mellom Socialstyrelsen og andre leverandører i den aktuelle anskaffelsen.
Ikke mulig
En forutsetning for klageretten er, fremholder domstolen, er at en leverandør har eller har hatt interesse av å inngå avtale i den aktuelle anskaffelsen. I dette ligger at anskaffelsen skal kunne resultere i en avtale som er rettslig bindende mellom den kjøpende virksomheten og leverandøren. Men det er ikke mulig når den kjøpende virksomheten og leverandøren begge er en del av samme juridiske person.
Bli den første til å kommentere på "Svensk dom: Statlige leverandører uten klagerett ved statlige anskaffelser"