Den svenske regjeringens forslag til innfasing av EUs miljøbil-direktiv får tommelen ned på flere områder av Upphandlingsmyndigheten. Det gjelder spesielt rapportering knyttet til kjøp av biler. Å innføre direktivet slik forslaget nå er, gjør at kjøpende virksomheter får en ny uforholdsmessig administrativ byrde, heter det. Samtidig gir ikke rapporteringsløsningen noen umiddelbar klimaeffekt.
I sin høringsuttalelse skriver Upphandlingsmyndigheten at regjeringens forslag til å ta EUs direktiv «Clean Vehicle Directive» inn i svensk rett, har flere svakheter. Man er på den annen side positiv til et initiativ som sikter mot å øke klimanytten ved offentlige anskaffelser.
Det er spesielt rapporteringskravet Upphandlingsmyndigheten reagerer mot. De reiser spørsmålstegn ved at et tusentall kjøpende organisasjoner skal rapportere antallet bilder respektive rene biler over og under terskelverdiene. Det ville vært vesentlig mer formålstjenlig og effektivt, heter det, om en aktør – eller muligvis et fåtall – ble pålagt å samle inn og rapportere opplysningene. Eksempelvis ville Transportstyrelsens kjøretøyregister kunne imøtekomme rapporteringskravet.
Ikke mulig med korrekt rapportering
Slik forslagene nå foreligger, er det ikke mulig med en korrekt og fullstendig rapportering. Om forslagene ikke kompletteres, er det helle ikke mulig å få frem god nok statistikk til bruk ved oppfølging av regelverket, skriver Upphandlingsmyndigheten. Slik forslagene er utformet, er det dessuten ikke mulig å samle inn de nødvendige opplysninger gjennom det systemet man bruker for å innhente informasjon fra og om anskaffelses-kunngjøringer.
Upphandlingsmydigheten spør også om det er meningen med forslaget at det skal samles inn opplysninger via kunngjøringene eller på annen måte. Det foreslås ikke utvidet kunngjøringsplikt. Heller ikke fremgår det av regjeringens forslag hvilke opplysninger det er nødvendig å samle inn. Dermed går det ikke an å avgjøre om det er informasjoner som overhodet er mulig å samle inn gjennom kunngjøringer eller om det er opplysninger som bare Transportstyrelsen har tilgang til gjennom sine registre.
Vil gi merkostnader
Også forslaget om at kjøpende virksomheter skal avgi opplysninger om avsluttede anskaffelser og avrop fra rammeavtaler får tommelen ned av Upphandlingsmyndigheten. Likeledes er de ikke enig i at rapporteringsforslaget ikke kommer til å medføre ytterligere kostnader for virksomhetene. Rapportering knyttet til anskaffelser under terskelverdiene bør unntas innledningsvis, heter det.
Bli den første til å kommentere på "Frykter EUs miljøbil-direktiv gir økt byråkrati, uten umiddelbar klimaeffekt"