Fra 2022 skal det offentlige bare kjøpe inn utslippsfrie person- og varebiler, men rullestolbrukere kan i ytterste konsekvens måtte kjøre dieselbiler – innkjøpt på NAV-avtale – helt frem til 2036. Det skriver handikapnytt.no. NAV er på overtid med å bestemme hvilke biler rullestolbrukere skal få kjøre de neste årene. Men etaten trenger fortsatt mer tid til å bli ferdig med anbudsprosessen. Anbudsgrunnlaget ble kunngjort 16. desember 2020 – før forskriftskravet om utslippsfrie biler trådte i kraft.
Det dreier seg om såkalte gruppe 2-biler, som i hovedsak er ombygde kassebiler for å kunne kjøres av rullestolbrukere. De kjøpes inn av Nav fra leverandører på rammeavtaler. Slike avtaler inngås i utgangspunktet for to år, med mulighet årlige forlengelser to ganger – altså at de maksimalt kan vare i fire år. Den nåværende Nav-avtalen for bil i den gruppe 2 løp formelt ut 14. august, etter å ha vart i totalt fire år.
Nav har likevel gitt seg selv tiden fram til 1. november for å komme i land med en ny avtale. Seksjonssjef Christian Lupke i Navs økonomi- og styringsavdeling sier til handikapnytt.no at det er smittevernstiltak som følge av koronapandemien som har medført forsinkelsen.
Mer utslippsvennlig enn dieselbiler
Handikapnytt skriver at det også er press mot Nav for å tilby rullestolbrukere mer utslippsvennlig skyss enn dieselbiler. Fra 2022 skal det offentlige bare kjøpe inn utslippsfrie person- og varebiler. Men dette forskriftskravet binder ikke Nav i den kommende avtalen, fordi anbudet ble lyst ut før forskriften trer i kraft. Det nye anbudet ble lagt ut 16. desember 2020 med frist for leverandørene til å levere inn tilbud 4. februar 2021.
Nav mener det er vanskelig og for tidlig å satse på elektrisk motor i kassebiler som skal bygges om med blant annet rullestolheis. I anbudskonkurransen for det kommende anbudet er det åpnet for elektrisk drift bare for de minste bilene.
Elektriske varianter finnes
I Navs sentrale brukerutvalg på hjelpemiddelområdet har representanter for brukersiden etterspurt utslippsfrie løsninger. Ifølge Handikapnytt påpekte en representant for SAFO (Samarbeidsforumet av Funksjonshemmedes Organisasjoner) allerede i 2019 påpekte at leverandørene om kort tid kunne levere elektriske varianter av de samme modellene som Nav har på rammeavtale. En modell som er på avtale med Nav i dag tilbys allerede med elektrisk motor.
Og fra en rekke andre produsenter er elektriske vare- og kassebiler på full fart inn i markedet. Nettstedet Elbil24 skrev i april at elektriske varebiler har mer enn fordoblet sin markedsandel i årets tre første måneder, sammenliknet med samme periode året før.
Spørsmålet er likevel om de nye el-kassebilene fungerer godt nok til å drive rullestolheiser, styringssystemer og annet utstyr som gruppe 2-bilene utstyres med. Det er her Nav foreløpig har landet på et nei, etter å ha forhørt seg med bilbransjen.
Handikapnytt gjør denne analysen av konsekvensene med det aktuelle anbudet på overtid:
Hvis Nav forlenger den kommende rammeavtalen for gruppe 2-biler like lenge som den utgående, vil den vare helt til november 2025. Navs hovedregel er at du skal ha en bil i 11 år etter at du har fått lån til den gjennom Nav. I ytterste konsekvens betyr det at den kommende Nav-avtalen kan komme til å diktere hva rullestolbrukere kjører rundt i fram til 2036.
Bli den første til å kommentere på "Offentlige dieselbiler frem til 2036, tross krav om kjøp av utslippsfrie biler fra 2022?"