Oslo-satsing: Skal videreutvikle verktøy for standard miljøkrav til transport

Anbud365: Oslo-satsing Skal videreutvikle verktøy for standard miljøkrav til transportUtviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune (UKE) har identifisert noen utviklingsområder som vil gi økt måloppnåelse ved bruk av miljøkrav til transport i anskaffelser av varer og tjenester. På bildet seksjonsleder Espen D. Nicolaysen i Samfunnsansvar i UKE.

Skriv ut artikkelen

Oslo skal videreutvikle krav, kriterier og veiledning for standard miljøkrav til transport i anskaffelser av varer og tjenester. Det er marsjordren til Utviklings- og kompetanseetaten (UKE), som samtidig skal gi bistand til virksomheter i forbindelse med innføringen av standardkravene. Kommunen satser på å bytte ut egen maskin- og kjøretøypark slik at den blir helt utslippsfri i løpet av de nærmeste årene. Dermed får etaten en styrke, strategisk rolle på anskaffelsesområdet.
 
UKE Innkjøpstjenester er kommunens kompetansesenter for anskaffelser. Avdelingen forvalter kommunens konsernovergripende rammeavtaler, og får det praktiske ansvaret for denne strategiske satsingen. Seksjon for samfunnsansvar skal bidra til at anskaffelser brukes som et effektivt virkemiddel for implementering av kommunens målsetninger innenfor samfunnsansvarsfeltet.  

– Oslo kommune er en av Norges største innkjøpere. Vi bruker anskaffelser som et viktig strategisk virkemiddel for å fremme samfunnsansvarlige løsninger. De neste årene skal kommunen bytte ut egen maskin- og kjøretøypark slik at den blir helt utslippsfri, sier seksjonsleder Espen D. Nicolaysen i Samfunnsansvar i UKE.

Merkostnader må gi faktisk måloppnåelse

Oslo kommune anskaffer årlig for 28 mrd og gjennomfører årlig ca. 400 konkurranser. Klima- og miljøkrav treffer alle kommunens anskaffelser. I bygg- og anleggsanskaffelser og anskaffelser som omfatter transport skal miljø og klima utgjøre 15-30 % av tildelingskriteriet. Dersom miljøkrav medfører 5 % prisøkning, vil dette utgjøre 1,4 mrd kr.

– Dette er betydelige summer og viser at det er viktig å sikre at merkostnader gir en faktisk måloppnåelse, sier Nicolaysen.

UKE har fått i oppdrag å videreutvikle krav, kriterier og veiledning for standard miljøkrav til transport i anskaffelser av varer og tjenester. Etaten har imidlertid utfordringer med å levere på forventningene om videreutvikling av kravsettet. Forvaltning, rapportering og bistand til virksomheter i forbindelse med implementering av standardkravene til transport er forklaringen.

Øke måloppnåelsen

UKE trenger flere ressurser – en person til å bistå i arbeidet med utvikling og forvaltning av transportkravene. Slik muliggjøres at nye krav og metoder kan tas i bruk på området. I budsjettforslaget for 2022 fra byrådet i kommunen er UKE hørt.

Noen utviklingsområder vil gi en økt måloppnåelse på feltet:

  • Utvikle metoder slik at det stilles krav om klimavennlige kjøretøy i transport utover last-mile (siste transportstrekning).
  • Utvikle metoder for å redusere transportbehovet ved å undersøke om krav til leveringshyppighet kan justeres og om det er mulig å gjennomføre tiltak som gir incentiver til økt grad av ruteoptimalisering for leverandørene.
  • Utvikle miljøkravene til transport slik at de kan benyttes på drifts-/veikontrakter, parkdrift og i rammeavtaler for bygg og anlegg.

Bli den første til å kommentere på "Oslo-satsing: Skal videreutvikle verktøy for standard miljøkrav til transport"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.