Leverandørens rykte må få en plass ved tildeling av kontrakt i offentlige anskaffelser – det vil kunne gi økt effektivitet. Ryktemekanismen og lojalitet er kanskje de beste instrumenter for å håndtere ikke verifiserbar kvalitet, ifølge samfunnsøkonomisk forskning. Dette skriver forskerne som bidrar i en fersk konjunkturrapport og anbefaler innføring av en form for ratingssystem av leverandører. Hvordan skal da nye på markedet ha sjanse til å vinne anbud? Det finnes det løsning på.
SNS, en uavhengig ideell forening er en arena for kunnskapsbasert dialog om viktige samfunnsspørsmål, er kommet med konjunkturrapporten «Offentlig upphandling – i gränslandet mellan ekonomi och juridik» fra SNS (Studieförbundet Näringsliv och Samhälle). Hovedtrekkene i rapporten er tidligere omtalt på Anbud365.
Asymmetrisk informasjon er en grunnleggende årsak til at det er vanskelig med offentlige anskaffelser, heter det i rapporten. Leverandører kan føle seg tvunget til å ta omveier for å vinne konkurransen og innkjøpersiden kan kjenne seg tvunget til å gi kontrakten til «feil» foretak. Ikke verifiserbar informasjon er en mellomform, der det eksempelvis kan legge merke til at kvaliteten er lav, men kan ikke bevise det for en tredjepart, en domstol, og kan derfor ikke stevne leverandøren for kontraktsbrudd.
Annerledes for offentlige
De grunnleggende prinsippene gir forutsetninger for forutsigbarhet og, omvendt, avgrenset rom for favorisering av en lokal leverandør, en bekjent eller en leverandør som betaler bestikkelse. At avveielsene blir annerledes for det offentlige sammenliknet med det private er rimelig, fremgår det av rapporten, ettersom det offentlige har en monopolstilling. Et privat foretak som lar seg korrumpere av sine underleverandører risikerer raskt å bli slått ut av konkurrenter med et effektivitetsfokus.
Samtidig er det mulighet for et handlingsrom til å straffe eller belønne en leverandør som gjør at kvaliteten kan opprettholdes der det er vanskelig å måle. Enkelte konsumenter kan, som f.eks. næringslivet til forskjell fra offentlig sektor, lite på velkjente varemerker og godt rykte. For produsenter og andre leverandører lønner det seg imidlertid å levere god kvalitet i ulike sammenhenger, også der det kunne være vanskelig for kjøperen å bevise at produktene er så mangelfulle at avtalen ikke oppfylles. Det er fordi fremtidige forretninger begunstiges av at kjøperen har tillit til selgeren.
Ryktemekanismen
Samfunnsøkonomisk forskning peker på at ryktemekanismen og lojalitet kanskje er de beste instrumenter for å håndtere ikke verifiserbar kvalitet. Det er andre studier som viser at om dette hadde vært mulig også i offentlige anskaffelser, kunne effektiviteten gått opp. Grunntanken er å bygge et system som minner om rating av hotell, drosjetjenester og andrehåndsleie av private boliger på nettet, ved rom for subjektiv vurdering av vanskelig målbare kvalitetsegenskaper, skriver forskerne i konjunkturrapporten.
Et viktig – fra juridisk synspunkt kanskje avgjørende – spørsmål er hvordan nye leverandører som ikke har rukket skape seg et godt rykte, skal kunne ha en sjanse i anskaffelser som tillegger tidligere leveranser betydning ved tildeling av kontrakt. Forskere mener at det i alle fall på modne markeder går an å etablere et system der nye leverandører tildeles en inngangsrating som tilsvarer gjennomsnittet.
Sverige bør, oppfordrer forskerne, arbeide for et europeisk ratingsystem som tar hensyn til tidligere leveranser og gå foran ved å innføre det for svenske anskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "Tar til orde for at leverandørens rykte skal telle ved kontraktstildeling"