KGV-marked i endring – mer internasjonal konkurranse på gang i Norge

Anbud365: KGV-marked i endring – mer internasjonal konkurranse i NorgeFra venstre - på dagens DFØ-konferanse (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring): Therese H. Mork, Statnett, Lars Johan Frøyland, Sykehusinnkjøp og Kariann Bigseth, Ålesund kommune, diskuterte status på KGV-markedet (Skjermdump).

Skriv ut artikkelen

En konsolidering av det norske KGV-markedet var nødvendig – og det kan komme noe positivt ut av det, slo André Hoddevik, leder av DFØs avdeling for digital transformasjon, fast på konferansen ««Digitale Anskaffelser-2022» i dag. Samtidig blir norske offentlige oppdragsgivere gradvis blir mer krevende kunder. Det kan friste utenlandske aktører med tilbud på et høyere nivå. Hoddevik sa han var overbevist om at norske aktører er godt posisjonert til å løfte seg og ta opp en slik utvikling i konkurransen på det norske markedet.

Over tid er det norske markedet for KGV-løsninger (konkurransegjennomføring) i dominerende og økende grad blitt preget av Mercell gjennom en serie oppkjøp. Samtidig som Mercell etter hvert er blitt konkurransedyktig på hele det europeiske markedet, er konkurransen om KGV på det norske markedet dermed tynnet ut.

Det siste bekymrer store aktører innenfor offentlige anskaffelser i Norge. Det kom klart frem i debatten om KGV-markedet på DFØ-konferansen «Digitale Anskaffelser-2022» i dag. Statnett gjennomførte for en tid siden konkurranse om ny KGV-løsninger og valgte en fransk leverandør. Statkraft har valgt en amerikansk. I Statnetts konkurranse var ingen av leverandørene de forhandlet med, norske.

Følger markedet med argusøyne

Lars Johan Frøyland fra Sykehusinnkjøp kunne på DFØ-konferansen fortelle at de for tiden fulgte nøye med på markedet fordi de etter hvert skal ha ny KGV-løsning. – Det er en krevende konkurransesituasjon i Norge, sa han, og karakteriserte dette markedet i Norge som dødt.

Men det er ikke bare det at det er få norske tilbydere på markedet, det har også noe med kravene som store offentlige oppdragsgivere nå stiller. Therese H. Mork fra Statnett ønsket seg KGV som f.eks. også omfattet leverandøroppfølging og kategoristyring. I Sykehusinnkjøp ser man seg om etter løsninger som kan gi digital støtte til alle prosedyrene, eksempelvis også innovasjonspartnerskap.

Noen går foran

Å velge en utenlandsk leverandør gir både språk- og systemutfordringer. Alt skal tilpasses norske offentlige anskaffelser, samtidig som det skal være brukervennlig. Både Frøyland og Kariann Bigseth fra Ålesund kommune var glad for at noen gikk for an (les: Statnett), slik at de eventuelt kunne trekke på deres erfaringer.

Bigseth pekte på at blant de 3000 norske offentlige oppdragsgiverne, var det mange mindre kommuner som også skulle digitalisere sine anskaffelser. Ikke alle har ressurser til å ta i bruk det samme som de store aktørene, slik at det er behov for forskjellige løsninger.

Plass for flere

Det var enighet om at det er plass til flere KGV-leverandører på det norske markedet, noe man også mente ville komme. – Vi håper på mange gode aktører, sa Mork. Frøyland pekte dessuten på at for å rekruttere unge gode medarbeidere var digitale verktøy en nødvendighet.

I sin oppsummering opplyste Hoddevik at DFØ arbeider videre med sin KGV-veiledning, med sikte på å fylle de hullene som fremdeles er i den.

Bli den første til å kommentere på "KGV-marked i endring – mer internasjonal konkurranse på gang i Norge"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.