I fire av ti kunngjorte svenske anskaffelser får publikum ikke rede på resultatet – hvor mange som kom med tilbud, endelig kontraktsverdi etc. Eller om det ikke ble noe av anskaffelsen i det hele tatt. Dette er situasjonen på tross av at det er et lovbestemt krav med slik etter-kunngjøring. Nå reagerer Upphandlingsmyndigheten og sender streng oppfordring til oppdragsgivere og de som styrer de registrerte kunngjøringsbasene om å skjerpe seg.
Etter det svenske regelverket skal resultatet av alle anskaffelser over og under EU-terskelverdi kunngjøres, såkalt etterannonsering. Fra og med 1. januar 2021 skal alle anskaffelser i Sverige kunngjøres i en registrert kunngjøringsdatabase, og når anskaffelsen er avsluttet, skal den etterannonseres.
Store forskjeller
Det er store forskjeller mellom ulike sektorer og organisasjoner, f.eks. har regionene etterannonsert 70% av sine anskaffelser, mens tilsvarende for kommunale aksjeselskap er 54%.
Årlig gjøres det anskaffelser i vår naboland i øst for over 800 mrd svenske kroner. Det er en sjettedel av nasjonens BNP – eller 80 000 kroner pr. svenske.
Fra Upphandlingsmyndighetens side blir det understreket at hensyn til transparens og innsyn i hvordan skattebetalernes penger og de felles ressurser er viktig. En etterkunngjøring skal inneholde opplysninger om bl.a. hvilken eller hvilke leverandører som vant anskaffelsen, hvor mange leverandører som kom med tilbud og hvilken kontraktsverdi man endte på.
Også statistikkhensyn
Etterkunngjøring er også viktig av statistikkhensyn, heter det. Kunnskap om f.eks. antall til bud for hver anskaffelse er et nøkkeltall som viser hvor stor interesse det er for å delta i offentlige anskaffelser.
Upphandlingsmyndigheten sender – med utgangspunkt i manglende etterannonseringer – ut en oppfordring til alle offentlige oppdragsgivere om å gå gjennom sine gjennomførte anskaffelser for å forsikre seg om at de er etterannonsert – og hvis det ikke er gjort, se til å gjøre det. Til de som drifter de respektive kunngjøringsbasene går det ut en melding om å purre opp sine kunder og be dem sørge for etterannonsering.
Bli den første til å kommentere på "Skjerper åpenhet om anskaffelser i Sverige – hvordan ender konkurransen?"