Når innkjøpere i det offentlige dreier sine anskaffelser i bærekraftig retning, f.eks. ved kjøp av fossilfrie kjøretøy, påvirker det både kollegaers forbruksmønstre og billeverandørenes holdninger. Fersk forskning har påvist dette, samtidig som resultatene avdekker mangel på systematisk tilbakemelding ved bærekraftige kjøp – og dermed mulighetene for å måle om virkningene er som forventet.
De to forskerne ved Høyskolen i Kristiania, Marius Langseth og Helene Tronstad Moe, har med støtte fra DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) sett på effektene av grønne og innovative anskaffelser innenfor transport. Resultatet av forskningen er publisert i artikkelen «Driving through dense fog: a study of the effects and control of sustainable public procurement of electric cars»
Hensikten var å undersøke hvordan de forskjellige aktørene oppfattet målene for, og effektene av, grønne anskaffelser. Det kan være en av de første gangen effektene av grønne og innovative anskaffelser har blitt undersøkt av forskere, ifølge DFØ.
Kulturell påvirkning
Det er flere spennende konklusjoner, bl.a. hvordan forskerne viser at gode grønne anskaffelser kan skape god grønn kultur. Innkjøperne la overfor forskerne vekt på at deres endrede praksis i anskaffelser i retning av bærekraft i forbindelse med positive erfaringer med elektriske kjøretøy hadde innflytelse på forbruksmønstrene til deres kollegaer og holdningene til billeverandørene.
Odd Olaf Schei, senior transportrådgiver i DFØ, sier i en kommentar til Anbud365 at man ofte har hørt at kultur kan være en utfordring ved innføring av nullutslippsløsninger. – Derfor, understreker han, er det gledelig å høre at grønne anskaffelsesprosesser kan bidra til å redusere disse hindringer og dermed øke farten i det grønne skiftet!”
Også andre effekter
I tillegg til de nevnte kulturelle effektene, har kjøp av kjøretøy også innvirkning på innovasjon, miljø, økonomi og sosiale forhold.
I artikkelen skriver de to forskerne at deres arbeid har avdekket en viss forskjell mellom hvordan interessenter på ulike nivåer identifiserer og beregner bærekraft-virkningene av offentlige anskaffelser av kjøretøy. Studien deres bidrar dessuten til forståelse av behovet for mekanismer for tilbakemelding fra offentlige anskaffelser som er egnet for evaluering av tiltakene. En slik bedre forståelse av hvordan effektene identifiseres sammen med forbedret tilbakemeldings-mekanismer gjør at oppdragsgivere bedre kan ha styring med sine anskaffelser og oppnå de virkningene de ønsker å få til.
Begrenset feedback
Interessentene har i dag en lang rekke ulike måter å beregne bærekraft-effekter, men mangler en omforent forståelse av bærekraft-beregninger. På myndighetshold er det en forventning om høye miljøverdier. Imidlertid samles det i liten grad inn erfaringer fra leverandører og brukere, slik at det er en begrenset feedback-sløyfe.
Bli den første til å kommentere på "Mer bærekraftige anskaffelser med klar kulturell påvirkning innomhus"