– Tidlig neste år planlegger Statens vegvesen en grundig evaluering av hovedsatsingsområder og iverksatte tiltak mot sosial dumping, opplyser samferdselsminister Ketil Solvik–Olsen (FrP) i et svar til Stortinget. Dersom det viser seg at noen av dagens tiltak ikke har hatt forventet effekt, vil etaten foreslå nye og forbedrede tiltak.
Sosial dumping, useriøse aktører og svart arbeid i bygg og anlegg opptar Stortinget. To skriftlige spørsmål den senere tiden har utfordret samferdselsministeren. Begge spørsmålene er reist fra opposisjonen, henholdsvis Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Sist var det Per Olaf Lundteigen (Sp) som ville vite hvilke krav Statens vegvesen stilte – og hvordan de sikret at kravene ble overholdt.
Statsråden bekreftet at det er viktig for regjeringen å sikre en sunn og rettferdig konkurranse i entreprenørmarkedet. – Det er for meg, sa han, viktig at det er de beste bedriftene som vinner, og at juksemakere avsløres og utelukkes fra konkurranse.
Krav og sanksjoner
Statens vegvesen stiller bl.a. krav til entreprenører og underentreprenører at lønns- og arbeidsvilkår i allmengjorte og landsomfattende tariffavtaler skal følges i alle kontrakter. Dersom avvikene ikke rettes opp innen angitte frister, blir sanksjoneringen trappet opp. I ytterste konsekvens kan kontrakt bli hevet. Ved gjentatte brudd kan entreprenøren bli utelukket fra framtidige kontrakter med Statens vegvesen.
Kravene som stilles i kontrakt med Statens vegvesens kontraktspart skal også gjelde eventuelle underentreprenører, opplyste statsråden. Et annet tiltak er kravet om maks to ledd under Staten vegvesens sin kontraktspart, noe som også kan ha en gunstig effekt for å unngå sosial dumping.
Samarbeid med tilsyn og skatt
Lokalt samarbeider Statens vegvesen etter behov med Arbeidstilsynet og skattemyndighetene. Det er prosjektlederne på bygge-, drifts– og vedlikeholdskontrakter som har ansvar for å sikre lønns- og arbeidsvilkår ved sine prosjekter. Dersom det er behov for ytterligere kompetanse og ressurser, har Statens vegvesen inngått en rammeavtale sammen med Oslo kommune for utførelse av kontroller.
Statens vegvesen skal, ifølge samferdselsminister Solvik–Olsen, øke omfanget av kontroller og sikre at kontrollene blir mer enhetlige. Våren 2016 er verktøyet for kontroller forbedret, slik at både ansvar og grense for sanksjoner er tydeligere.
Bli den første til å kommentere på "Evaluering kan gi enda mer effektive tiltak mot sosial dumping"