NAVs anskaffelser av hjelpemidler og tjenester har høyt fokus på kvalitet og brukerbehov. – Jeg har fått opplyst at i over 90% av anskaffelsene etaten gjennomfører, vektlegges kvalitet høyere enn pris. Også i de tilfellene der pris vektlegges høyest, stiller etaten høye krav til kvaliteten på produktene, heter det i et skriftlig svar fra arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen til Stortinget.
Bakgrunnen for statsrådens svar var et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø. Han rapporterte om bekymring for at det i offentlige anskaffelser som gjennomføres av NAV, ikke lenger stilles krav til at hjelpemidler til folk med nedsatt funksjonsevne skal være godkjent medisinsk utstyr. Det betyr at utstyr som er spesielt utviklet og som følger strenge kontrollregimer for medisinsk utstyr, konkurrerer mot regulære konsumentprodukter. Og da spurte han:
– Oppfyller NAV lovens krav overfor folk med nedsatt funksjonsevne, dersom de velger å tildele rimeligere produkter som ikke er klassifisert som medisinsk utstyr, på tross av at slik medisinsk utstyr er tilgjengelig?
Det svarte arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen ja på.
Like godt egnet
Hun kunne for øvrig opplyse om at Arbeids- og velferdsetaten (NAV) kjøper inn produkter som er satt på markedet etter ulike direktiver, forordninger og/eller lovverk. Biler, trappeheiser, sykler, løfteplattformer, hørselshjelpemidler, ulike aktivitetshjelpemidler, fører- og servicehunder mv. er eksempler på produkter som dekkes av folketrygdloven, men som ikke er satt på markedet som medisinsk utstyr. – Produkter som er satt på markedet etter andre direktiv, forordninger og/eller lovverk kan være like godt egnet til å bedre funksjonsevnen som produkter som er samsvarserklært etter EU-forordningen om medisinsk utstyr (MDR), fremgår det av svaret fra statsråden. Direktoratet opplyser at produktsikkerheten også er ivaretatt for produkter som er satt på markedet etter andre direktiv, forordninger og/eller lovverk.
Arbeids- og velferdsetaten skal ivareta mange hensyn når hjelpemidler anskaffes, slo statsråden fast. God dekning av ulike brukerbehov og tilgang til fremtidsrettede og kvalitetsmessig gode hjelpemidler og tjenester står sentralt i arbeidet. Anskaffelsene har høyt fokus på kvalitet og brukerbehov. – Jeg har fått opplyst at i over 90% av anskaffelsene etaten gjennomfører, vektlegges kvalitet høyere enn pris. Også i de tilfellene der pris vektlegges høyest, stiller etaten høye krav til kvaliteten på produktene, heter det i svaret fra arbeids- og inkluderingsministeren.
Kvalitet og brukerbehov vektlegges høyt
Arbeids- og velferdsetaten innretter anskaffelsene slik at kvalitetsmessig gode produkter har god mulighet til å nå opp i konkurransen og få avtale, heter det. Kvaliteten som vektlegges i konkurransene er kvalitetsaspekter som har betydning for brukerne og avhenger ikke av hvilket direktiv produktene er satt på markedet etter. Det stilles relevante krav til produktene og tjenestene, kvalitet og brukerbehov vektlegges høyt, og alle produkter blir evaluert av et anskaffelsesteam med høy kompetanse på brukerbehov og produkter. Målet er å sikre at etatens brukere får tilgang til de beste og mest egnede produktene som eksisterer på markedet, fremhevet arbeids- og inkluderingsministeren i sitt skriftlige svar til Stortinget.
Bli den første til å kommentere på "Kvalitet vektes høyere enn pris i over 90% av NAVs anskaffelser"