Selv etter at EU snart så å si stenger døren for mer direktetildeling av persontransport på jernbanen, ønsker regjeringen å fortsette med det. Unntak finnes, og handlingsrommet skal nå analyseres – og på det grunnlag ha dialog med EU om å unngå konkurranseutsetting av jernbanens persontog-tilbud. Det opplyste samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i et svar på et skriftlig spørsmål fra Stortinget.
Det var stortingsrepresentant fra Morten Stordalen som gav samferdselsministeren mulighet til å flagge regjeringens jernbanepolicy når der gjelder konkurranseutsetting.
Han skriftlige spørsmål lød slik: Hvordan ser ministeren for seg at den eneste norske togoperatøren i en monopolsituasjon skal klare å forberede seg og være konkurransedyktige til den kommende konkurransen som Norge vil være pålagt å gjennomføre etter 2030 i henhold til jernbanepakke 4?
Samferdselsminister Nygård gjorde det tindrende klart i sitt svar på spørsmålet:
Lite igjen til statens jernbaneselskaper
– Regjeringen har stanset konkurranseutsettingen av persontransporten på jernbanen. Konkurranseutsettingen av togtilbudet på Østlandet omfattet av trafikkpakke 4 og 5 kunne endt med at våre statlige togselskaper fra 2025 kun sto igjen med togtilbudet på Bergensbanen og Vossebanen, og flytogtrafikken til Oslo lufthavn.
I tillegg til at Regjeringen sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, kunne statsråden opplyse om at den har til hensikt å direktetildele togtrafikk også etter at den ubetingede adgangen til å direktetildele utløper desember 2023.
Dialog med EU om unntak
– Samferdselsdepartementet har derfor i tildelingsbrevet til Jernbanedirektoratet for 2023 gitt direktoratet i oppgave å utrede det rettslige handlingsrommet i EØS-avtalen, fremholdt han. Jernbanedirektoratet skal vurdere handlingsrommet for bruk av unntaksbestemmelser i kollektivtransportforordningen for å kunne direktetildele persontogkontrakter, særlig om vilkårene i unntaket i artikkel 5 nr. 4a er anvendelige for norske forhold på lengre sikt.
Vurderingen som Jernbanedirektoratet gjør, vil danne grunnlag for regjeringens dialog med EU om unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke.
Bli den første til å kommentere på "Bom nei til konkurranseutsetting av persontogtilbud – vil ha unntak fra EU-krav"