På samme måte som i Norge kom det i fjor oppfordringer til offentlige oppdragsgivere fra danske myndigheter om å gå i dialog med sine leverandører om mulig prisjusteringer i eksisterende kontrakter. En av Danmarks største næringslivsorganisasjoner har sjekket opp hva som ble resultatet: Bare 9% av deres medlemmer fikk prisregulering, bare 21% var i det hele tatt i dialog om slike justeringer.
Næringsorganisasjonen Dansk Erhverv spurte høsten 2022 sine medlemmer med salg til det offentlige om de har vært i dialog med sine respektive offentlige oppdragsgivere om prisjusteringer i de igangværende kontraktene. Svar kom inn fra drøyt 400 av medlemmene.
Bakgrunnen var Økonomistyrelsens oppfordring fra mars i fjor til offentlige innkjøpere om å gå i dialog med private leverandører om slike prisjusteringer som følge av høy inflasjon.
Hver femte
Resultatet av undersøkelsen viser at 21% av de spurte, har vært i en slik dialog. Det er forskjeller fra bransje til bransje, men her er utvalget så lite at Dansk Erhverv advarer mot å legge altfor mye vekt på disse. Likevel: Det er størst andel i turisme- og opplevelses-bransjene som har hatt slik dialog – fire av ti, færrest i henholdsvis IKT og tele, samt i detaljhandel. Her er viser tallene andeler i størrelsesorden en av ti.
Det viser seg at av de som har hatt prisjusterings-dialog har 44% fått regulert prisene i pågående kontrakter, mens 48% ikke har fått. Resten oppgir at de ikke vet.
9% fikk justering
Oppsummert viser undersøkelsen at bare 9% av Dansk Erhvervs medlemmer med salg til det offentlige har fått prisjustert kontraktene, heter det fra den danske næringslivsorganisasjonen.
Bli den første til å kommentere på "Bare 9% av danske leverandører til det offentlige fikk prisregulering"