Målbevisst satsing på kjøp av velferdsteknologi gav behov for “innovasjons-nav”

Anbud365: Målbevisst satsing på kjøp av velferdsteknologi gav behov for kommunal innovasjonsHUBTrine Myrvold Wikstrøm er kommunedirektør i Lillestrøm kommune – en kommune som satser målbevisst på kjøp og bruk av velferds- og helseteknologi.

Skriv ut artikkelen

En målbevisst satsing på anskaffelse av velferds- og helseteknologi vil prege Lillestrøm kommune i årene fremover. Det skapte et behov for koordinering av, veiledning i og opplæring i teknologi, ikke minst utveksling av dataene som teknologi-bruken skaffer til veie. Det trengtes et nav, et knutepunkt til formålet i kommunen, og dermed dukket det opp en ide om en InnovasjonsHub. Om alle skulle finne frem til rett teknologi for den enkelte brukeren ville man være i stor fare for å sitte med masse fragmentert teknologi som ingen har kontroll på, heter det.

Lillestrøm kommune har et utgiftsbehov på 557 mill innen pleie og omsorg frem til 2031 basert på dagens måte å utøve tjenesten på. Kommunen satser av den grunn stort bl.a. på digitalisering i årene som kommer. Hele 17,3 mill skal brukes på Teknologiløftet i 2023, bl.a. på skreddersydde tjenester og bruk av velferdsteknologi og helseteknologi i stor skala.

Gjennom arbeidet med å ta i bruk ny velferdsteknologi meldte det seg et behov for at noen burde være ansvarlig for å følge opp teknologien, nye produkter og leverandøren. Dermed dukket ideen om en InnovasjonsHub opp, heter det på innovativeanskaffelser.no. Målet med Huben er at den skal bli et nav for veiledning og opplæring av teknologi.

Fragmentert teknologi

I hjemmetjenesten alene er det 11 ulike seksjoner.  Om alle skulle finne frem til rett teknologi for den enkelte brukeren ville man være i stor fare for å sitte med masse fragmentert teknologi som ingen har kontroll på. Det vil heller ikke være noen som henter inn erfaring i bruken og effekten av teknologien.

Innkjøpssjef Carl Henriksen i Lillestrøm kommune løfter i et intervju med innovativeanskaffelser.no frem kommunesammenslåingen 1. januar 2020 som en driver for hva de har fått til bl.a. på velferdsteknologi. Nå er kommunen helt i sluttprosessen med å signere en stor avtale nettopp på velferdsteknologi som vil være viktig for kommunen i mange år fremover. Arbeidet har tatt tid, men innkjøpssjef Henriksen understreker hvor viktig og nyttig det har vært å jobbe tverrfaglig i teamet bak anskaffelsen og inn mot markedet. Det har vært en nøkkel til suksess som også vil bli brukt i andre anskaffelsesprosesser. Tverrfagligheten gir de som er involvert, mye bedre forståelse for de ulike behovene som skal dekkes. 

Styringsverktøy

– Anskaffelser er et styringsverktøy, sier Henriksen, et verktøy for å sikre gode bestillinger og de riktige avtalene som gir god behovsdekning.

Frem mot 2026 skal kommunen jobbe systematisk med overgangen til nye måter å utføre tjenestene på, samt øke volum på bruk av teknologi.  – I denne perioden blir det viktig å kontinuerlig vurdere strukturer og organisering for å utvikle smarte tjenester og realisere potensialet. I den nye avtalen for velferdsteknologi er vi straks klare for overgangen fra anskaffelse til drift og implementering sier Henriksen. Planene er klare, og prosjektleder på helse står klar til å ta over. 

– Lillestrøm kommune tar virkelig lead på velferdsteknologiområdet og viser hvordan kommuner i Norge i praksis kan rigge seg for fremtiden, gjennom innovative anskaffelser, sier innovasjonspådriver Elisabeth Smith i LUP (Leverandørutviklingsprogrammet) på innovativeanskaffelser.no.

Bli den første til å kommentere på "Målbevisst satsing på kjøp av velferdsteknologi gav behov for “innovasjons-nav”"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.