I fjor kunne svenskene notere seg for en økning i antallet klagesaker på offentlige anskaffelser – opp 6% sammenliknet med 2021. Det fremkommer av statistikk fra Upphandlingsmyndigheten. I alt kom det drøyt 3300 nye klager inn til förvaltningsdomstolene, som er første trinn i deres administrative klagedomstol-system. I 9% av klagene, fikk leverandørene medhold på dette trinnet.
Statistikken forteller om antallet saker, som i Sverige ikke er det samme som antallet anskaffelser. I 2021 var det 2,8 klagesaker pr. anskaffelser i snitt, og Upphandlingsmyndigheten opplyser at det kan skje at en enkelt anskaffelse kan gi opphav til mer enn 50 saker.
Også tallet på klagesaker økte i de to andre trinnene i svenskes klagesystem. En avgjørelse i forvaltningsdomstolene (12 slike i Sverige) kan ankes til kammarrätten (fire slike). Saksmengden her økte med 14% fra 2021 til 2022. I Högsta förvaltingsdomstolen («Høyesterett» i klagesystemet) økte saksmengden med 4%. Ibegge de to sistnevnte instansene er antall klager vesentlig færre enn på det første trinnet fordi det kreves en godkjennelse for å bli behandlet der.
Saksbehandlingstid
I gjennomsnitt var saksbehandlingstiden for de sakene som ble avgjort i förvaltningsdomstolene, 2,5 måneder i fjor. Det er en reduksjon på 0,3 måneder målt i forhold til 2021, fremgår det av statistikken.
Hver femte avgjørelse i forvaltningsdomstolene i 2022 ble klaget videre til neste trinn, kammarrätten. Av de 575 klagene ble avgjørelsen i förvaltningsdomstolene endret i 12% av tilfellene. Ca. 30% av avgjørelsene eller dommene i kammarrätten gikk videre til Högsta förvaltningsdomstolen, som tok standpunkt til 190 klagesaker i 2022. I 98% av sakene ble kammarrättens avgjørelse stående.
Bli den første til å kommentere på "Offentlige anskaffelser: Antall klagesaker opp i Sverige"