Ja til forslag om tiltak som bidrar til at offentlige oppdragsgivere blir enda mer miljøvennlige, men de vil måtte bruke tid til å sette seg grundig inn i løsningen Telenor har valgt, før de mener noe om den. Dette er budskapet i en kommentar fra avdelingsdirektør Marit Holter-Sørensen i anskaffelsesdivisjonen i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring). De sluker m.a.o. ikke Telenor-løsningen rått. Det var klima- og bærekraftsdirektør Tina H. Sølvberg i Telenor som oppfordret DFØ å gå for å bruke Science Based Targets som bærekraftskrav til i «hverdagslige» innkjøp, dvs. «hyllevarer».
Anbud365 hadde for noen dager siden et intervju med Sølvberg. Det var der hun kom med en oppfordring til offentlige oppdragsgivere om å følge Telenors eksempel og ta i bruk Science Based Targets som bærekraftskrav til de «hverdagslige» innkjøpene. Det dreier seg om å stille miljøkrav som på vitenskapelig basis sikrer at man er på rett vei når det gjelder å nå Parisavtalens utslippsmål. Det er enkelt for en oppdragsgiver å stille slike krav, sa hun, og det krever ikke mye kompetanse å sjekke opp om mulige leverandører har en slik forpliktelse «i banken».
Oppfordring til DFØ
Sølvberg rettet sin oppfordring ikke minst mot næringsminister Jan Chr. Vestre og DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring). Anbud365 formidlet oppfordringen til DFØ, der avdelingsdirektør Marit Holter-Sørensen i anskaffelsesdivisjonen, svarte:
– I DFØ lager vi veiledning, maler og verktøy for offentlige anskaffelser, herunder maler og verktøy som skal bidra til at offentlige oppdragsgivere gjør gode og grønne anskaffelser. Vi er i utgangspunktet positive til forslag om tiltak som bidrar til at offentlige oppdragsgivere blir enda mer miljøvennlige. Når det gjelder oppfordringen fra Telenor, så har vi behov for å gå grundig gjennom forslagene, og det vil derfor ta tid før vi kan ta nærmere stilling til oppfordringen, opplyser Holter-Sørensen i DFØ.
Internasjonal tredjepart-sertifisert standard
Bak Science Based Targets Initiative (SBTi) står WWF, UN Global Compact, World Resources Institute og Carbon Disclosure Project (CDP). Med dette får Telenor – både som kjøper og leverandør – en internasjonal tredjepart-sertifisert standard til bruk. Ved å melde dette til oppdragsgivere i f.eks. anbudskonkurranser, tydeliggjør Telenor at deres klimaarbeid er vitenskapelig basert og målrettet mot Paris-avtalens mål. Når Telenor er oppdragsgiver selv, og stiller krav/spørsmål om samme til sine mulige leverandører, er det en oppfordring til disse om å bringe sitt arbeid i samme retning – om de ikke allerede har gjort det. Det er også en måte for Telenor å få kontroll med utslipp på gjennom hele sin leverandørkjede.
Bli den første til å kommentere på "Sluker ikke Telenors miljøkrav-løsning rått, vil studere den grundig"