I Nordland bygges det nå opp til etablering av en innkjøpssentral i regi av Bodø kommune. Denne ordningen skal avløse et 15 år gammelt innkjøpssamarbeid. Ikke minst den rivende utviklingen i hva offentlige anskaffelser skal brukes til og den kompetansen som trengs, er forklaringen bak behovet for å omorganisere. I en av kommunene som er invitert til å delta i innkjøpssentralen, ville man før vedtak ta en runde for å sikre hensyn til lokale leverandører.
Bodø kommune har siden 2008 ledet et vertskommunesamarbeid om anskaffelser, Samordnet innkjøp i Salten (SIIS). Det består i dag av 21 kommuner. Nå skal dette samarbeidet sies opp, interkommunal avtale om innkjøpssentral inngås og innkjøpssentral etableres. Alle SIIN-kommuner har fått tilbud om tilslutning til Bodø kommune som innkjøpssentral. I tillegg kan det komme på tale å tilby tilslutning til innkjøpssentral fra flere enn dagens deltakerkommuner.
Avtaler og forankring
Bodø har selv gjort vedtak om denne omorganiseringen. Årsaken har vært å få ensartet avtaledokument med alle kommuner. Avtalene med de opprinnelige Salten-kommunene var allerede utgått. I tillegg ønsket Bodø kommune at samarbeidet skulle være forankret i anskaffelsesreglene, dvs. om innkjøpssentraler.
Et annet motiv ligger i at offentlige anskaffelser er blitt mer enn bare økonomi og juss, men også blant de viktigste virkemidlene for å nå målsetninger innenfor eksempelvis bærekraft og tjenestekvalitet. Det stilles det krav til kompetanse innen stadig flere områder, som for eksempel klima og miljø, etisk handel, seriøst arbeidsliv, innovasjon og leverandørutvikling.
Unntatt anskaffelsesforskriften
Interkommunal avtale om innkjøpssentral med tilknyttede innkjøpstjenester er unntatt anskaffelsesforskriften, heter det i saksutredningen i forbindelse med Bodøs vedtak. Offentlige oppdragsgivere kan anskaffe varer, tjenester og bygge og anleggsarbeider gjennom innkjøpssentraler. Dette kan skje ved at oppdragsgiveren bruker kontrakter som er tildelt, rammeavtaler som er inngått eller dynamiske innkjøpsordninger som er etablert av en innkjøpssentral. Det er presisert at dersom en oppdragsgiver anskaffer ytelser fra eller gjennom en innkjøpssentral, anses denne å ha overholdt forskriften. Med andre ord er oppdragsgiver tilknyttet innkjøpssentral ikke ansvarlige for gjennomføringen av anskaffelsen.
Deltakerkommunene i den kommende innkjøpssentralen skal kunne velge å kjøpe tilknytning til ulike avtalepakker:1) 15-19 avtaler, 2) 20-24 avtaler og 3) 25-30 avtaler. Det skal betales et årlig vederlag for tilknytningen. Avtalen innebærer en tydeliggjøring av risikofordelingen mellom partene både ved gjennomføring av anskaffelser, gjennomføring av avrop og ved rådgivning.
Ville ha anskaffelsesstrategi først
De fleste kommuner har tatt forbehold om å gjennomføre egne politiske prosesser om tilslutning til innkjøpssentral. Saken var f.eks. nylig til behandling i Alstahaug kommunes formannskap. Kommunen kjøper årlig for ca. 200 mill, og administrasjonen innstilte på at kommunen ville være best tjent med å delta i innkjøpssentralen. Men politikerne var bekymret, utsatte saken og ville går en runde først. Først ville de ha på bordet – så snart som mulig -en anskaffelsesstrategi for Alstahaug kommune med særskilt fokus på ivaretakelse av lokalt næringsliv. Ifølge kommunedirektør Børge Toft i formannskapet gjør kommunen 30-40% av innkjøpene sine lokalt.
Bli den første til å kommentere på "Bodø med innkjøpssentral i Nordland – kommune-uro for lokale leverandører"