Britisk sjekk av anskaffelser gav 18 punkter for effektiv konkurranse

Anbud365: Britisk sjekk av anskaffelser gav 18 punkter for effektiv konkurranseGareth Davies er riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersens kollega i Storbritannia, han er Comptroller and Auditor General i den britiske riksrevisjonen, National Audit Office (Foto: NAO).

Skriv ut artikkelen

I år forlater Storbritannia EUs anskaffelsesregelverk og erstatter det med sitt eget. I den forbindelse har National Audit Office – den britiske riksrevisjonen, gransket sentralmyndighetenes anskaffelsespraksis – om konkurransen er effektiv. Resultatet har revisjonen samlet i 18 «beste praksis»-punkter.

I rapporten undersøker den britiske riksrevisjonen om myndighetene har på plass mekanismer til å forstå og stimulere konkurranse i offentlige anskaffelser. Samtidig sjekkes hvordan de ulike virksomhetene kan gjøre mer effektiv bruk av konkurranse. Revisjonens innsikt kommer av studier av en rekke anskaffelsesprosesser – alt fra kjøp av bredbåndsprogram via asylmottak til støtte tjenester. Den ervervede kunnskapen dekker store deler av offentlige anskaffelser der det forventes å kunne være et konkurransepreget marked.

En liste med kunnskapspunkter er kommet som resultat av revisjonens undersøkelse, en slags beste praksis:

Ved fastsettelse av krav:

  • Bruk kunnskap om markedet for å informere hva som er mulig å oppnå, for å unngå unødvendig utelukkelse av potensielle leverandører gjennom overambisiøse tilnærminger.
  • Definer krav som er tilstrekkelige tydelige for leverandørene, samtidig som det gis rom for fleksibilitet og innovasjon hvis det er et siktemål med kontrakten.
  • Identifiser og tydeliggjør fordeler og kostnader tidlig nok til å sikre at både kjøpere og leverandører tar avgjørelser basert på riktig informasjon.

Når det kjøpes:

  • Identifisere den beste måten å sikre det som ønskes, enten egenregi, i markedet eller en kombinasjon av de to.
  • Vurder risiko i forbindelse med levering, integrasjon og styring gjennom å inngå flere kontrakter for når et produkt skal leveres, en prosess gjennomføres eller en tjeneste benyttes.
  • Vurder hvordan risikoen for leverandørsvikt kan bli håndtert og erkjenn eksisterende risikoappetitt når tilnærming velges.

Når myndighetene samarbeider med leverandører:

  • Samle inn detaljert markedsinformasjon ved enhver mulig anledning, inkludert fra eksisterende leverandører.
  • Forstå hvor felles innkjøpsordninger best kan brukes til å styrke kjøpekraft.
  • Samarbeide med leverandører i markedet for å forstå deres kapasitet og situasjon.

I forbindelse med kontraktstildeling:

  • Sørge for at det velges riktig kontraktsmodell og prismekanismer.
  • Sørge for at det er nok tid til å gjennomføre prosessen korrekt.
  • Gi detaljert tilbakemelding til både vinnere og tapere.

Når myndighetene overvåker en kontraktgjennomføring eller et marked:

  • Sørge for at det er en passende periode for å tillate og mobilisere relasjoner og å få gode kontraktsprosesser.
  • Vurdere om også andre kan bidra til kontrakten, for eksempel underleverandører i forsyningskjeden eller forpliktelser oppdragsgiveren må oppfylle for at leverandører skal lykkes.
  • Sørge for at det samles inn nødvendige opplysninger for å vurdere oppnådde resultater.

Før kontraktsperioden løper ut:

  • Bruke tilgjengelige mekanismer for å samle inn data om leverandørstatus og markedet, for å skaffe kunnskap til fremtidige anskaffelser.
  • Sikre at det er kunnskap om kostnader og annen informasjon som er nødvendig for å støtte overgang frem til neste kontrakt
  • Opprettholde beredskap for leverandørsvikt og vurdere alternativene for å gjøre endringer der dette synes å være fordelaktig.

Bli den første til å kommentere på "Britisk sjekk av anskaffelser gav 18 punkter for effektiv konkurranse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.