I år forlater Storbritannia EUs anskaffelsesregelverk og erstatter det med sitt eget. I den forbindelse har National Audit Office – den britiske riksrevisjonen, gransket sentralmyndighetenes anskaffelsespraksis – om konkurransen er effektiv. Resultatet har revisjonen samlet i 18 «beste praksis»-punkter.
I rapporten undersøker den britiske riksrevisjonen om myndighetene har på plass mekanismer til å forstå og stimulere konkurranse i offentlige anskaffelser. Samtidig sjekkes hvordan de ulike virksomhetene kan gjøre mer effektiv bruk av konkurranse. Revisjonens innsikt kommer av studier av en rekke anskaffelsesprosesser – alt fra kjøp av bredbåndsprogram via asylmottak til støtte tjenester. Den ervervede kunnskapen dekker store deler av offentlige anskaffelser der det forventes å kunne være et konkurransepreget marked.
En liste med kunnskapspunkter er kommet som resultat av revisjonens undersøkelse, en slags beste praksis:
Ved fastsettelse av krav:
- Bruk kunnskap om markedet for å informere hva som er mulig å oppnå, for å unngå unødvendig utelukkelse av potensielle leverandører gjennom overambisiøse tilnærminger.
- Definer krav som er tilstrekkelige tydelige for leverandørene, samtidig som det gis rom for fleksibilitet og innovasjon hvis det er et siktemål med kontrakten.
- Identifiser og tydeliggjør fordeler og kostnader tidlig nok til å sikre at både kjøpere og leverandører tar avgjørelser basert på riktig informasjon.
Når det kjøpes:
- Identifisere den beste måten å sikre det som ønskes, enten egenregi, i markedet eller en kombinasjon av de to.
- Vurder risiko i forbindelse med levering, integrasjon og styring gjennom å inngå flere kontrakter for når et produkt skal leveres, en prosess gjennomføres eller en tjeneste benyttes.
- Vurder hvordan risikoen for leverandørsvikt kan bli håndtert og erkjenn eksisterende risikoappetitt når tilnærming velges.
Når myndighetene samarbeider med leverandører:
- Samle inn detaljert markedsinformasjon ved enhver mulig anledning, inkludert fra eksisterende leverandører.
- Forstå hvor felles innkjøpsordninger best kan brukes til å styrke kjøpekraft.
- Samarbeide med leverandører i markedet for å forstå deres kapasitet og situasjon.
I forbindelse med kontraktstildeling:
- Sørge for at det velges riktig kontraktsmodell og prismekanismer.
- Sørge for at det er nok tid til å gjennomføre prosessen korrekt.
- Gi detaljert tilbakemelding til både vinnere og tapere.
Når myndighetene overvåker en kontraktgjennomføring eller et marked:
- Sørge for at det er en passende periode for å tillate og mobilisere relasjoner og å få gode kontraktsprosesser.
- Vurdere om også andre kan bidra til kontrakten, for eksempel underleverandører i forsyningskjeden eller forpliktelser oppdragsgiveren må oppfylle for at leverandører skal lykkes.
- Sørge for at det samles inn nødvendige opplysninger for å vurdere oppnådde resultater.
Før kontraktsperioden løper ut:
- Bruke tilgjengelige mekanismer for å samle inn data om leverandørstatus og markedet, for å skaffe kunnskap til fremtidige anskaffelser.
- Sikre at det er kunnskap om kostnader og annen informasjon som er nødvendig for å støtte overgang frem til neste kontrakt
- Opprettholde beredskap for leverandørsvikt og vurdere alternativene for å gjøre endringer der dette synes å være fordelaktig.
Bli den første til å kommentere på "Britisk sjekk av anskaffelser gav 18 punkter for effektiv konkurranse"