Førkommersiell anskaffelse: Rydde opp i info-kaos for familier med alvorlig sykt barn

Anbud365: Førkommersiell anskaffelse: Rydde opp i info-kaos for familier med alvorlig sykt barnMagne Hareide i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring leder prosjektet enklere tilgang for informasjon, som omfatter en førkommersiell anskaffelse etter StartOff-modellen. Med seg har han Ingrid Gjerdevik, startup-rådgiver i samme direktorat.

Skriv ut artikkelen

Å få et alvorlig sykt barn snur opp ned på hverdagen. Og det er ikke lett å finne den informasjonen man trenger. En familie bruker i dag mer enn 19 timer i uken for å lete etter informasjon og koordinere tjenester til barnet, ifølge Helsedirektoratet. Det de finner kan også være utdatert, mangelfullt og lite sammenhengende. Gjennom en førkommersiell anskaffelse i pakt med StartOff-ordningen skal det imidlertid nå bli bedre. Kanskje er kunstig intelligens løsningen?

Målet er at en løsning for automatisert informasjonsinnhenting skal kunne gi enklere tilgang til informasjon for familier som har barn med sammensatte behov og redusere tiden som brukes til å lete etter informasjon. Familier og tjenesteytere skal få bedre oversikt over relevante tjenester og tilbud, og informasjonen skal være i klart språk.

Interesserte leverandører hadde frist for noen få dager siden med å levere sine ideskisser til eventuell løsning. Dermed er prosessen med å utvikle løsningen i gang.

5000 nettsider

Informasjonen som trengs, ligger i dag spredt på flere forskjellige kanaler, og er ofte vanskelig å forstå og har variert kvalitet, heter det. Det er stor variasjon på hva som tilbys av informasjon i de ulike kommunene, og ofte må de ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å finne informasjon om tjenestetilbud. Med over 5000 offentlige nettsider er det krevende for en familie å finne fram til relevant og oppdatert informasjon.

Livshendelsen Alvorlig sykt barn er en av syv livshendelser fra regjeringens digitaliseringsstrategi som skal brukes som utgangspunkt for å utvikle helhetlige og brukervennlige tjenester. Helsedirektoratet samarbeider med Direktoratet for e-helse, Utdanningsdirektoratet, Statped, NAV, KS og Flekkefjord kommune om livshendelsen Alvorlig sykt barn.  Et prioritert prosjekt er Enklere tilgang til informasjon. Dette er ett av de 45 tiltakene som tidligere er blitt synliggjort.

Enklere tilgang til informasjon

I prosjektet Enklere tilgang til informasjon er det gjennom Startoff-ordningen utlyst et eget delprosjekt der markedet utfordres til å undersøke om kunstig intelligens eller annen teknologi kan gi familiene enkel tilgang til informasjon, selv om informasjonen kommer fra mange ulike kilder.

Dersom dette prosjektet lykkes, er mulighetene til stede for at en tilsvarende løsning kan brukes på langt flere offentlige informasjonsoppgaver. På sikt kan en slik løsning for informasjonsinnhenting og formidling av kontekstualisert informasjon tilpasset den enkelte være med på å effektivisere informasjonsforvaltning og innholdsproduksjon i en rekke sammenhenger i både offentlig og privat sektor.

Bli den første til å kommentere på "Førkommersiell anskaffelse: Rydde opp i info-kaos for familier med alvorlig sykt barn"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.