Får ett elektronisk «hentepunkt» for leverandør-opplysninger

Anbud365:Sverige: Alle tilbydere skal oppgis i kunngjøring om kontraktstildelingCivilminister Erik Slottner i Sverige gjør endringer i krav til innhold i kunngjøringer om tildelinger, som har en verdi over EU-tersklene.

Skriv ut artikkelen

Svenske offentlige oppdragsgivere som skal sjekke sine leverandører, kan om et par år slippe å «løpe» fra myndighet til myndighet. Da skal ett elektronisk punkt for innhenting av opplysninger være på plass, ifølge en utredning som foreslår at Bolagsverket tar på seg å utvikle et nødvendig, effektivt og pålitelig system.

Leverantörskontrollsutredningen ble nylig overlevert civilminister Erik Slottner, som har ansvaret i den svenske regjeringen for poltikk knyttet til offentlige anskaffelser. Utredningsarbeidet har vært ledet av Annika Bränström og ledet fram til rapporten «En samordnad registerkontroll för upphandlande myndigheter og enheter». Med seg har hun hatt et dusin eksperter.

Kontroll av leverandører

Det sentrale i utredningsarbeidet har vært å foreslå et effektivt og pålitelig system for kontroll av leverandører. I dag finnes relevant opplysninger om leverandører hos en rekke myndigheter, men det er i Sverige ikke noe godt system for å hente inn disse opplysningene.

Utredningen tar til orde for at Bolagsverket skal få ansvaret for en funksjon som gjør det mulig med samordnet innhenting av nødvendige opplysninger. Meningen er at offentlige oppdragsgivere skal kunne ta kontakt med Bolagsverket for på en rask og enkel måte skal kontrollere leverandør-opplysninger fra et register hos Bolagsverket, Polismyndigheten, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten og länsstyrelsene.

Avvisningsgrunner

Bolagsverket er et svensk forvaltningsorgan som i hovedsak håndterer registreringen av nye foretak og registerendringer for eksisterende foretak, slik som endring av adresse og bytte av styre og revisor.

I spørsmålet om hvilke opplysninger som skal kunne kontrolleres har utredningen tatt utgangspunkt i de obligatoriske og frivillige avvisningsgrunner som listes opp i anskaffelseslovgivningen. Det foreslås ikke å etablere nye registre.

Klart i oktober 2025?

Utredningen foreslår at de nye reglene om samordnet leverandørkontroll skal tre i kraft 1. oktober 2025. Frem til da skal i tilfelle Bolagsverket utvikle en elektronisk tjeneste som bare blir tilgjengelig for aktører som får anledning til å begjøre samordnede kontroller. Den elektroniske tjenesten skal ha integrasjoner mot de myndighetene som skal bidra med opplysninger.

Bli den første til å kommentere på "Får ett elektronisk «hentepunkt» for leverandør-opplysninger"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.