Adjø til innovasjons- og gründerinsentivet StartOff og til Klimasats – en vellykket ordning som har bidratt til å fremme klimatiltak. Dette fremgår av regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 – som nå er til behandling i Stortinget. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har driftet StartOff og Miljødirektoratet Klimasats. Svanemerket er derimot godt fornøyd med budsjettet, og i tillegg byr Anbud365 på en oversikt over 12 budsjettpunkter på anskaffelsesområdet.
Adjø til StartOff …
I forslaget til statsbudsjett for 2024 skriver regjeringen bl.a.: «Som følgje av avviklinga av innovasjonsprogrammet «StartOff», er løyvinga (til DFØ red anm) redusert med 4,9 mill. kroner. Løyvinga til DFØs arbeid med grøne offentlege innkjøp er auka med 10 mill. kroner i 2024» (Finansdepartementet).
At Startoff-programmet avvikles faller ikke i god jord hos sjefen i gründerhuben Startuplab, Per Einar Dybvik, i shifter.no: – Stat og kommune trenger smarte løsninger for å løse viktige utfordringer, men nekter eller evner ikke å bruke gründernes løsninger. Resultatet er at investorer ikke vil satse på gründere som kun har offentlig sektor som marked. Konsekvensen blir færre gründere som vil satse når hverken investorene eller kundene vil satse på dem.
… og til Klimasats
Adjø er det også til Klimasats-ordningen. Om det skriver regjeringen i sitt statsbudsjettforslag for 2024: «Tilskotsordninga Klimasats vart oppretta i 2016. Utgangspunktet var ei tilskotsordning (minst fem år), som deretter har blitt vidareført eitt år om gongen. Ordninga har vore vellykka og har bidrege til å fremje klimatiltak i kommunar, fylkeskommunar og Longyearbyens lokalstyre ved å støtte prosjekt som medverkar til reduksjon i utslepp av klimagassar og omstilling til lågutsleppssamfunnet. Regjeringa har ikkje prioritert vidareføring av ordninga i 2024-budsjettet, og det vil ikkje vere rom til å gje nye tilsegner over ordninga i 2024» (Klima- og miljødepartementet).
Og mer om nytten av Klimasats-ordningen fra statsbudsjettforslaget: « Klimasats-støtta har i 2022 mellom anna utløyst utsleppsfrie løysingar på 16 byggjeplassar spreidde utover landet, om lag 53 elbussar i bussanbod som elles ville nytta dieselbussar, arbeid med klimakrav i anskaffingar i 10 kommunale innkjøpssamarbeid, kartlegging av klimatiltak tidleg i 39 byggje- og anleggsprosjekt og meirkostnadar for klimavennlege og sirkulære løysingar i 17 bygg. Vidare har støtta gjeve 27 prosjekt om klimavennleg areal- og transportplanlegging og 12 prosjekt om sirkulærøkonomi med tydeleg klimagevinst» (Klima- og miljødepartementet).
Svanemerket godt fornøyd
Svanemerket der imidlertid god fornøyd med statsbudsjettforslaget: – Regjeringen styrker Svanemerket over statsbudsjettet, og løfter frem miljømerker som et viktig verktøy for å nå klimamålene. Det er svært positivt at Svanemerket styrkes i årets statsbudsjett, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.
12 statsbudsjett-saker
Ellers fant vi dette – 12 «stort og smått»-punkter – i forslaget til statsbudsjett for 2024:
- Regjeringen har innført en godkjenningsordning for bemanningsbransjen, som trer i kraft 1. januar 2024. Det blir med dette lettere for offentlige innkjøpere, så vel som forbrukere og private virksomheter, å finne fram til og benytte seriøse leverandører (Arbeids- og inkluderingsdepartementet).
- Arbeids- og velferdsdirektoratet startet høsten 2021 opp en utprøving av mer innovative anskaffelsesmetoder av arbeidsmarkedstiltak for å hindre utenforskap blant unge, og inviterte ideelle aktører, oppstartsbedrifter og andre til å bli med i konkurransen om å videreutvikle avklaringstiltaket Arbeids- og velferdsetaten vil fortsette å vurdere innovative anskaffelser i situasjoner hvor det kan være hensiktsmessig (Arbeids- og inkluderingsdepartementet).
- Legemiddelverket, Helsedirektoratet og Sykehusinnkjøp har evaluert anbudspiloten, og utarbeidet et forslag til permanent anbudsordning. Anbud på blåreseptområdet foreslås etablert som en permanent ordning fra 2024. Helse- og omsorgsdepartementet vurderer at om lag 5 pst. av virkestoffene i blåreseptordningen kan være aktuelle for anbud (Helse- og omsorgsdepartementet)
- Sykehusinnkjøp skal i 2023 levere en anbefaling knyttet til hvordan sykehusene kan rapporter på indirekte utslipp (Helse- og omsorgsdepartementet).
- I 2022 ble det igangsatt fem nye innovative anskaffelser relatert til helse og omsorg. En stor andel av Leverandørutviklingsprogrammets aktivitet gikk til å følge opp de mange pågående og omfattende anskaffelsene av innovasjon, bl.a. de ni pågående innovasjonspartnerskapene på helse- og omsorgsfeltet. Dagens programperiode er for 2020–2024. Det ble bevilget 0,25 mill. kroner til tiltaket i 2023 fra Helse- og omsorgsdepartementet. Bevilgningen foreslås videreført i 2024.
- Innkjøperne må få tid til og forutsigbare vilkår for å planlegge innkjøpene sine. Det vil de ikke få med økte krav fra 1. januar 2024 og varsling av disse i statsbudsjettet høsten 2023. Det vil tidligst være mulig å øke omsetningskravene for ikke-veigående maskiner innen 1. januar 2025 (Kommunal- og distriktsdepartementet).
- Regjeringen vil også øke kommunalt selvstyre med større grad av innovasjon, og dessuten endre regelverk og praksis for offentlige innkjøp, slik at de støtter viktige mål som bærekraft, gode lønns- og arbeidsvilkår, bruk av lærlinger og lokale ringvirkninger (Kommunal- og distriktsdepartementet).
- Det er også gevinster ved felles innkjøpsavtaler. Statens innkjøpssenter inngår og forvalter felles innkjøpsavtaler på vegne av staten. De legger til rette for at staten reduserer innkjøpskostnader med om lag 275 mill. kroner i året (Kommunal- og distriktsdepartementet).
- Museer stiller høyere krav til andre aktører på markedet gjennom miljøkrav i anbudsprosesser, ved kjøp av kortreiste varer og varer fra miljøsertifiserte leverandører til butikk og kafé (Kultur- og likestillingsdepartementet).
- Samferdselsdepartementet startet oppfølgingen av hvordan staten kan bruke sin innkjøpsmakt til å utvikle og ta i bruk ny teknologi for en mer klimavennlig lufttransport gjennom de to neste avtaleperiodene for FOT-anskaffelsene (med oppstart i april 2024 og november 2027/2028) og ved å vurdere en mulig pilot-/utviklingskontrakt på området.
- Som stor offentlig innkjøper har Statens vegvesen et særlig ansvar for å motvirke arbeidslivskriminalitet i sin kontraktkjede. Statens vegvesen ser også på synergier fra arbeidet i kontroll- og tilsynsvirksomheten, og hvordan en kan bruke innkjøpsposisjonen i entreprisene til å motvirke useriøsitet og arbeidslivskriminalitet der egen kontrollvirksomhet får slik erfaring (Samferdselsdepartementet).
- I 2022 ble det kalkulert et utslepp av 1 279 607 tonn CO2-ekvivalentar når de indirekte utslippene (scope 3) ble tatt med. For 2022 er innkjøpte varer og tjenester lagt til i klimaregnskapet. Tallene er baserte på økonomiske data som er hentet fra statsregnskapet, og er heftet med noe usikkerhet. Innkjøpte varer og tjenester utgjør heile 92% av utslippene i scope 3, og utslippstallene i scope 3 er derfor vesentlig høyere enn i tidligere rapporteringer da disse økonomiske datakildene ikke ble benyttet (Grønn bok/Klima- og miljødepartementet).
NB: Omtale av Nærings- og fiskeridepartementets del av statsbudsjettet for 2024 er omtalt på Anbud365 her, og om kort tid publiserer vi også Forsvarsdepartementets tiltak for et «grønnere» forsvar i 2024 og utover.
Bli den første til å kommentere på "Adjø til StartOff og Klimasats – mye å finne i 2024-statsbudsjettet"