Ropet fra maritim næring om en ekspertenhet for offentlige anskaffelser er ikke stilnet. I en fersk innspillsrapport oppfordres regjeringen til å følge opp stortingsvedtaket om en slik enhet. Kommuner, fylker og andre offentlige aktører vil kunne ha behov for bistand til å gjennomføre anskaffelsen på riktig måte, heter det. I tillegg må det EØS-rettslige handlingsrommet ved offentlige anskaffelser av fartøy utnyttes bedre, heter det.
NHO og Norsk Industri, i samarbeid med Forskningsrådet og Innovasjon Norge, har arrangert regionale innspillsmøter med maritime bedrifter rundt om i landet. Ut av dette er det kommet et notat – «En grønnere og mer konkurransedyktig maritim sektor» – med formål å gi norske myndigheter innblikk i hvilke grep som er viktige at tas fremover, heter det.
Handlingsrommet
Det aller viktigste for utviklingen av næringen er bl.a. bruk av offentlige anskaffelser og en aktiv kompetansepolitikk. For å sikre konkurransekraft gjennom leveranse av maritime totalløsninger til havnæringene nasjonalt og internasjonalt må norske myndigheter benytte det EØS-rettslige handlingsrommet ved offentlige anskaffelser av fartøy bedre.
Av en utredning fremgår det at det er en relativt vid adgang innenfor EØS- og anskaffelsesregelverket for offentlige oppdragsgivere til å sette saklige og forholdsmessige krav og kriterier, så lenge formålet ikke er rent proteksjonistisk. Dette gjelder blant annet krav og kriterier forankret i miljø og bærekraft.
Kvalitet over pris
Det er også adgang til å vektlegge kvalitet over pris i den enkelte anskaffelsen, slås det fast. I tillegg til pris og kvalitet kan tildelingskriteriene eksempelvis vektlegge leveringstid, oppdragsforståelse, fleksibilitet i oppdragsfasen og arbeidsmiljø. Forskriften om offentlige anskaffelser hvor hovedreglene er pliktig vekting av klima- og miljøhensyn med minimum 30% i tildelingskriteriene, trekkes frem.
I innspillsrapporten pekes det på at det er viktig å få etablert insentiver for offentlige anskaffelser av grønne sjøtransportløsninger for alle typer fartøy. Statens Vegvesen har allerede gått foran og satt krav til fergekonsesjoner og har i tillegg miljøvekting i større veiprosjekter. Insentivene gjør at rederiene får kunder til grønne skip, og dermed blir i stand til å bygge nye, grønne skip tidligere enn de ellers ville gjort.
Ekspertenhet
Offentlig sektor bør i større grad vektlegge miljøkrav ved innkjøp av maritime løsninger, fremheves det, og oppfordringen er at offentlige pilotprosjekter som har resultert i innovative, bærekraftige maritime løsninger bør dessuten tas i bruk av flere offentlige aktører med tilsvarende behov.
Stortinget bad i sin tid regjeringen om å opprette en ekspertenhet for offentlige anskaffelser. Enheten skal blant annet ha EØS-rettslig kompetanse, og kunne bistå kommuner, fylkeskommuner og offentlige aktører med vurderingen av hvordan handlingsrommet i ulike regelverk kan utnyttes ved offentlige anskaffelser.
Det slås fast at kommuner, fylker og andre offentlige aktører vil kunne ha behov for bistand til å gjennomføre anskaffelsen på riktig måte, i tillegg til veiledning om tilgjengelige løsninger, teknologi, støtteordninger og kostnader. Det er viktig at Nærings- Og fiskeridepartementet følger opp stortingsvedtaket om etablering av egen ekspertenhet for offentlige anskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "Maritime rop om ekspertenhet for anskaffelser og mer bruk av handlingsrom"