Det ble verdiberegnings-kluss for Kvinesdal kommune: Verdien på en anskaffelse var ikke langt unna tre ganger så stor i anskaffelsesprotokollen som i kunngjøringen. Heller ikke i en annen anskaffelse maktet kommunen å skrive samme verdi i protokoll og kunngjøring. Slikt gir revisjonskritikk. Av revisjonsrapport fremgår det for øvrig at det i den sistnevnte kontrakt underveis er gjort endringer tilsvarende nær 60% av kontraktsverdien. Her kan det være vesentlige endringer ved kontrakten som skulle vært kunngjort, påpeker revisjonen.
Det er Sørlandet kommunerevisjon som har foretatt en forenklet etterlevelseskontroll av offentlige anskaffelser i Agder-kommunen Kvinesdal, som har om lag 6000 innbyggere. Det er kontrollert gjennomføring av tre anskaffelser og i to av disse mangler dokumentasjon av verdiberegning for to av anskaffelsene.
Verdifastsettelse varierer
Den ene av disse dreier seg om prosjektering av en skole med flerbrukshall. Har var det ikke dokumentert en gjennomført verdiberegning i forkant av kunngjøringen. Verdien i anskaffelsesprotokollen var 5,4 mill., som ikke samsvarer med verdi i kunngjøringen som er opplyst til 2 mill., fastslår revisjonen. Det er utbetalt 1,5 mill. på kontrakten.
Den andre anskaffelser gjelder rivning av en svømmehall. Anskaffelsen er en bygge- og anleggskontrakt, verdiberegnet til 1,6 mill., i henhold til utlysing. Verdien oppgitt i anskaffelsesprotokoll er 2,0 mill., bemerker revisjonen og konstaterer at den ikke samsvarte med utlysing. Heller ikke her er det dokumentert en gjennomført verdiberegning i forkant av kunngjøringen.
Vesentlig endring?
Totalt er det utbetalt 3,1 mill. på rivningskontrakten. Dette er vesentlig over verdien på inngått kontrakt. I henhold til anskaffelsesforskriften kan oppdragsgiver ikke foreta endringer som er vesentlige i en kontrakt uten å gjennomføre en ny konkurranse etter forskriften, påpeker revisjonen. En endring er vesentlig dersom den fører til at innholdet i kontrakten blir vesentlig forskjellig fra den opprinnelige kontrakten. Det er ikke framlagt skriftlig dokumentasjon som begrunner gjennomførte endringsbeslutninger med vurderinger opp mot anskaffelsesregelverket.
Vesentlige forhold for gjennomføringen av anskaffelsen skal nedtegnes eller samles i en protokoll. Revisor har i forbindelse med etterlevelseskontrollen mottatt en beskrivelse av endringer som er foretatt. Endringene utgjør totalt 58,4% av kontraktsverdien og indikerer at det kan foreligge vesentlige endringer ved kontrakten som skulle vært utlyst etter bestemmelsene i anskaffelsesregelverket.
Revisjonens anbefaling
Revisjonen anbefaler kommunedirektøren å etablere rutiner som sikrer at gjennomført verdiberegning før kunngjøring dokumenteres, og at vesentlige forhold ved gjennomføringen av anskaffelsen blir nedtegnet.
Bli den første til å kommentere på "Verdiberegnings-kluss for Agder-kommune – ulik verdi i protokoll og kunngjøring"