Sunn og god dialog mellom oppdragsgivere og leverandører er en del av grunnlaget for en god konkurranse, der den beste vinner. Det slår advokat Arnhild D. Gjønnes, NHOs ekspert på offentlige anskaffelser, fast overfor Anbud365. Imidlertid finnes tilfeller der det drives påvirkning eller utnyttelse av klagesystemet for å sikre seg en forlengelse av kontrakten. Det er uhørt, sier hun, og legger til at det derimot er til alle parters fordel å hindre regelbrudd underveis – selv om leverandøren benytter advokathjelp til formålet.
Anbud365 får fra tid til annen henvendelser fra innkjøpere som mener seg utsatt for utidig press fra tilbydere i en konkurranse, f.eks. «… stadig økende bruk av advokater fra leverandørene sin side, for å få avlyst konkurranse, avvist konkurrenter, eller omgjort tildelinger, sett opp mot hvordan denne stadig økende advokatinnblandingen påvirker resultater, kostnader og gjennomføringen av offentlige anskaffelser.» Og: «…. fått advokatbrev som rett ut sier at det er gjort alvorlige feil i en anskaffelse (ikke engang i evalueringen / valg av leverandør, men at tildelingskriteriet f.eks. i seg selv er ulovlig), og at vi må tildele avtalen til deres klient»
God dialog og uhørt
Grunnleggende, sier advokat Gjønnes, er at konkurransen blir god, at den beste vinner og at reglene følges. Men det er f.eks. uhørt hvis en leverandør utnytter klagesystemet for å få mer ut av kontrakten enn hva hensikten var. Hun har hørt om slike tilfeller, men kjenner ikke omfanget.
Likeledes, mener hun, er det problematisk dersom en leverandør – med eller uten advokathjelp, forsøker å presse oppdragsgiver til å få kontrakten. På den annen side er det innenfor rammen av en god dialog i en anskaffelsesprosess å hjelpe til å rette feil før det er for sent. Å ta fatt i mulige brudd på regelverket har også NHO bistått leverandører med. Hvordan dette oppfattes, kan det selvsagt være ulike meninger om.
Tydelig regelverk og god veiledning
– God dialog med leverandørmarkedet, spesielt forut for en anskaffelse, er viktig, poengterer hun. Det er det mange måter å gjøre på. I tillegg mener NHO at det er av stor betydning med tydelig regelverk og god veiledning. Det gir færre klager. Naturlig nok trengs kompetanse i tillegg, og den er gjennom årene blitt bedre og bedre hos oppdragsgivere. Men fortsatt gjøres det ubevisst feil fordi kompetansen ikke er tilstrekkelig.
Hvis en leverandør har noe å klage på, er klagesystemet der. I første rekke tenkes da på Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Noen, spesielt større leverandører, benytter seg også av mulighet til midlertidig forføyning i domstolene.
Klager som ikke vinner frem
– Vårt klagesystem, fremholder Gjønnes, er enkelt og effektivt. Riktignok er det et ønske fra næringslivet at Kofas avgjørelser burde være bindende. Imidlertid viser Kofa-statistikken at om lag halvparten av de som klager, får medhold. Spørsmålet er selvsagt hva de får medhold i. Det er liten nytte i å få medhold dersom avgjørelsen ikke har betydning for rangeringen. Da får man hverken kontrakt eller erstatning.
Og nettopp for å hjelpe en leverandør med vurderingen om det har en hensikt å klage, etablerte NHO for noen år tilbake sitt team for offentlige anskaffelser. Derfra kan man få sakkyndige råd før man kaster seg inn i en klageprosess. Er det overveiende sannsynlig at klagen ikke vil føre frem, er det neppe verd innsatsen å gå videre. På den måten konstaterer NHO-advokat Arnhild D. Gjønnes, kan vi bidra til å spare leverandøren for bry og kostnader med en slik prosess, og Kofa blir en sak mindre – en sak i bunken av ikke-medhold.
Bli den første til å kommentere på "NHO vil ha god dialog, ingen krumspring i anskaffelsesprosessen"