En anbuds-app myntet på små og store bedrifter har gjort sitt inntog på det offentlige anskaffelsesmarkedet. Ved hjelp av AI/KI hjelper app’en å finne aktuelle anbud for bedriften, skanner den ofte omfattende anbudspakken og skriver tilbud, fremgår det av en pressemelding fra gründerselskapet Cobrief. Det er et enormt potensial for forenkling og automatisering. Spesielt ser vi at gjenbruk av innhold kombinert med AI åpner opp helt nye muligheter for tidsbesparelser, heter det.
Ideen til Cobrief fikk gründerne Jonas Klafstad, Audun Wigum Arbo og Even Dalen etter at flere personer de snakket med uoppfordret klagde på anbudsprosessen, som ikke akkurat er noe som får folk til å hoppe opp av stolen i begeistring, heter det på nettsiden til selskapet. De mener det er et potensial i å lage et produkt som er på lag med leverandørene i anbudsprosessen.
Cobrief henter kunngjøringer direkte fra Doffin. Siden oppstarten har de fått en rekke selskaper på kundelisten, inkludert det anerkjente kommunikasjonsbyrået Trigger, NoA-konsernet, og flere konsulentselskaper, heter det i pressemeldingen.
Holder seg unna
Seriegründerne mener det er en stor kostnad både for det offentlige og bedriftene slik anbudsprosessen ser ut i dag. – Det har blitt helt klart for oss at terskelen for å levere anbud er svært høy hos de fleste bedriftene, da spesielt i SMB-markedet. Vi vært i kontakt med et hundretalls bedrifter, og nesten alle har det samme budskapet, nemlig at anbud er svært ressurskrevende for dem. Resultatet er at de fleste holder seg unna, noe som er synd da mange av dem kan levere gode tjenester til det offentlige, konstaterer seriegründerne i Cobrief.
Med innføringen av EU-standarden ‘eForms’ i fjor blir det enklere å bygge systemer som forenkler prosessen, skriver de i sin pressemelding. Likevel mener de at digitaliseringen fortsatt ligger etter når det gjelder å skape et sunt konkurransemarked. Spesielt vektlegger de at det fortsatt er mye informasjon om anbudet som faller utenfor eForms-standarden, og derfor ikke er enkelt tilgjengelig utenfor konkurransesystemet.
Enormt potensial
– Nå som digitaliseringen av anbudsprosessen har startet, ser vi et enormt potensial for forenkling og automatisering. Alt fra å finne relevante anbud, samle sammen dokumentasjon og skrive selve tilbudet kan bli enklere. Spesielt ser vi at gjenbruk av innhold kombinert med AI åpner opp helt nye muligheter for tidsbesparelser, heter e ti pressemeldingen.
Cobrief jobber også med å simulere en digital ‘bid manager’, en slags digital anbudsspesialist trent i beste praksis fra anbudsverdenen med kunnskap om selskapet ditt.
Bli den første til å kommentere på "App skal gjøre anbudsjobben enklere, spesielt for SMB"