Oslo kommune trommet forleden sammen en rekke leverandørgrupperinger for å få innspill til sine planer om skjerping av kommunens standard klima- og miljøkrav. Bakgrunnen er at det om i underkant av ni måneder skal innføres krav til utslippsfrie anleggsmaskiner og massetransport, men å få det til overalt, er ikke så helt greit. I noen type prosjekter, og for noen typer maskiner og kjøretøy er det ikke praktisk mulig å stille minstekrav til utslippsfritt eller biogass fra 1.1.2025. Og det er bekymring for konkurransevridning mellom biogassdrevne og elektriske kjøretøy til massetransport.
Om lag 100 hadde meldt seg på til markedsdialogen som Oslo kommune, Maskingrossisternes Forening, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg og Grønn Byggallianse nylig arrangerte. Tema var innspill til hvilke krav kommunen bør stille til bygge- og anleggsanskaffelser etter 2025 – kommunen skal revidere sine standard klima- og miljøkrav.
Skjerping av kommunens krav
– Fra 1. januar neste år innføres altså krav til utslippsfrie anleggsmaskiner og massetransport. Vi har i underkant av ni måneder på oss, konstaterte finansbyråd Hallstein Bjercke på dialogmøtet, og, fortsatte han, når vi skriver 2030 skal også private bygge- og anleggsplasser i Oslo være utslippsfrie. Han etterlyste handling fra staten her, bl.a. fortgang i muligheten for kommunene til å bruke forurensningsloven mer aktivt.
Siden 2019 har Oslo kommune krevd fossilfrie bygge- og anleggsplasser, og premiert utslippsfrie løsninger gjennom tildelingskriteriene i anleggskontraktene. Fra fossilfritt til utslippsfritt innebærer en skjerping av kommunens krav. Grovt sagt aksepteres biodrivstoff til å oppfylle krav om fossilfritt, mens utslippsfritt betyr null klimagassutslipp, i praksis bruk av elektriske maskiner og kjøretøy.
Ikke ferdigtenkt
Veien til det grønne skiftet er ikke opp og avgjort og ferdigtenkt, sier Marit Hepsø, fagansvarlig for bærekraftige bygg og anleggsplasser i UKE. Mye er løst ved å erstatte en fossil gravemaskin med en som går på strøm, men hva med tilfellene hvor dette ikke er så enkelt? Oppdrag ute på fjorden, eller andre særlig utilgjengelige steder. Eller hvor varighet eller kraftbehov gjør at det ennå ikke finnes gode utslippsfrie løsninger på markedet. Eller når forholdene er spesielle, for eksempel ved ekstrem kulde. Målet er å finne smarte løsninger på slike situasjoner – og da er kompetansen fra leverandørsiden helt avgjørende.
– Fortsatt er det betydelig prisforskjell mellom fossile og fornybare løsninger, og mellom ulike løsninger som biogassdrevne kjøretøy og elektriske kjøretøy. Særlig til massetransport og de tyngste anleggsmaskinene. Vi må unngå en situasjon hvor kun noen få selskaper har anledning til å kvalifisere seg til kommunens konkurranser, sier Hepsø.
Bli den første til å kommentere på "Oslo drøfter utslipps-utfordringer med leverandørmarkedet, nye krav i 2025"