Det er synd at useriøse anbud ikke kan avvises på enklere måter enn i dag. Det er all grunn til å se på regelverket, ifølge Amund Alm, tidligere konsernsjef i Alliero AS – nå rådgiver innen eiendom.
På bygg.no rettet han tidligere i vinter skarp kritikk mot offentlige innkjøpsvirksomhet:
– Innkjøpsleddet i virksomheter som faller inn under reglene for offentlige anskaffelser, har ikke alltid tilfredsstillende rutiner. Det gjelder ikke minst byggeprosjekter. Det kan føre til valg av leverandører som bryter regler for HMS, arbeidstid, skatt og moms. Og om den valgte leverandør ikke bryter reglene, bruker han underleverandører som bryter reglene. Det er like ille. Problemet skyldes som regel at det legges ensidig vekt på pris og tilsvarende liten vekt på kvalitet. Det kan bli dyrt både på kort og lang sikt.
Alm skrev at risikoen for dårlig utført arbeid øker når leverandører har priset seg for langt ned. Useriøse firmaer utnytter bevisst sviktende kvalitetsoppfølgning og mangelfull internkontroll hos entreprenøren.
Internkontrollen
De useriøse leverandørene finner raskt ut hvor det er svak eller dårlig internkontroll, og angriper disse virksomhetene på en enkel måte, ifølge artikkelforfatteren. De holder seg ofte unna de profesjonelle innkjøperne, men fortsetter med små anbud som ikke synes så godt i terrenget. Etter hvert blir summen av små anbud til betydelige summer.
– Det overordnede spørsmålet er om det laveste anbudet er realistisk, poengterer Alm i artikkelen. Ofte er det ikke det, og det ender gjerne med at det påløper ekstrakostnader som bringer sluttsummen opp på samme nivå som de to andre anbudene. I det offentlige er det av en eller annen grunn rom for det.
Lett å kontrollregne
Men så gjelder det å se på realismen i enkeltdelene. Hvis anbudsinnbydelsen opererer med klare angivelser av omfang og areal, er det lett å kontrollregne. Laveste timepris for håndverkerne er en kjent størrelse, og litt enkel bruk av lommeregneren kan fort avsløre at det her er snakk om underbetaling og mulig bruk av underleverandører som bryter noen eller alle reglene. Da blir det ofte også tydelig at leverandøren, om han holder seg innenfor loven, ikke tjener penger.
– Det ene gode rådet, fortsetter han, er å bryte ned anbudet i enkeltdeler og så kontrollregne bakfra. Det andre gode rådet er å sikre god dokumentasjon for seriøsitet for alle underleverandører uansett størrelse. Da kan det bli tydeliggjort at det er urealistiske anslag i noen eller alle ledd, og at underleverandører hverken tilfredsstiller myndighetenes eller innkjøpers krav.
Bli den første til å kommentere på "Må bli enklere å avvise useriøse anbud"