Trøndelag-kommunen Oppdal inngikk i fjor en fireårig legevikar-avtale verdsatt til tre mill. Et år inne i avtaleperioden viser det seg at det allerede er kjøpt tjenester over avtalen for det tredobbelte, ni mill. Nå arbeider kommunen under høytrykk med å kvitte seg med avtalen. Dette fremgår av en redegjørelse fra kommunedirektøren til kommunens folkevalgte.
En kommunal utfordring på Oppdal er knyttet innleie av legevikarer for ledige legehjemler og legevaktvikarer. Den opprinnelige budsjettrammen på 17,7 mill ble oversteget med 6,7 mill, slik at det samlede forbruket ble på 24,4 mill. M.a.o. en budsjettsprekk på 38%.
Dokumentasjon og arkivering
Flere av avtalene med legevikarselskaper og leger var heller ikke regelmessig arkivert. Dette er brudd på kommunens arkivplan fra 2014og kommunenes retningslinjer for innkjøp, heter det.
Det er ikke dokumentert forutgående konkurranse for enkelte av avtalene om legevikar og legevaktvikar. Dette er brudd på anskaffelsesforskriften, og det er kjøpt inn tjenester for betydelig større beløp enn antatt ved utlysning av konkurranse om legevikarer. I tillegg foretar vi antagelig større ulovlige direktekjøp i strid med anskaffelsesforskriften ved å kjøpe mer enn angitt ramme, fremgår det av en redegjørelse fra kommunaldirektøren.
Vesentlig endring
Da anskaffelsen om innleie av legevikarer ble publisert i februar 2023, ble det skrevet fra Oppdal kommunes side at avtalens verdi ville være tre mill, men med forbehold om at det knytter seg stor usikkerhet til fremtidig årlig uttak. Et år inn i avtaleperioden på totalt fire år, viser omsetningen ni mill. Dette er, heter det, å anse som en vesentlig endring.
Konsekvensen er da at kommunen må si opp avtalen, fordi anskaffelsen kan bli ansett for å være ulovlig direkteanskaffelse, ifølge redegjørelsen fra kommunedirektøren. Oppsigelsestiden i avtalene er seks måneder, men i dette tilfelle vil det være grunn til å anta at denne oppsigelsestiden kan avvikes ettersom kommunen for hver dag som går gjør ulovlig direkteanskaffelse.
Unngå nye overskridelser
Kommunedirektøren har nå lagt frem en liste med flere punkter for en rekke rutineendringer for å unngå nye overskridelser i fremtiden. Bl.a. bør det ved anskaffelse av f.eks. vikartjenester være mer enn én ansatt som jobber med anskaffelse og oppfølging, heter det i punktlisten. Kommunens egen kompetanse for innkjøp skal benyttes. Dagens avtale med legebyråene skal avsluttes, begrunnet med at tjenestekjøpet er langt større enn rammen for avtalen, og nye avtaler inngås.
Bli den første til å kommentere på "Brukte ni mill på ett år på fireårig innleieavtale verdsatt til tre mill"