Ved bruk av konkurransepreget dialog skaffet Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) seg et velrennomert, gigantisk Luxembourg-selskap som leverandør av prøvetjenester. Samme selskap leverer også til Utdanningsdirektoratet. HK-dir har ansvar for at innvandrere kan dokumentere sine kunnskaper og ferdigheter i norsk og samfunnskunnskap på en trygg, rettferdig og forsvarlig måte. I forkant av konkurransen fikk de hjelp av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) og LUP (Leverandørutviklingsprogrammet).
Neste vår innfører HK-dir sitt nye system for gjennomføring av norskprøven, samfunnskunnskapsprøven og statsborgerprøven. Direktoratet har ansvar for å legge til rette for at disse prøvene kan gjennomføres digitalt ved prøvestedene i kommunene.
Brukere i 194 land
Det er Luxembourg-selskapet Open Assessment Technologies (OAT) som skal levere prøvesystemet. OAT er en solid og internasjonalt anerkjent leverandør og har brukere i 194 land, også i Norge. OAT leverer bl.a. systemet Utdanningsdirektoratet bruker for gjennomføring av prøver og eksamener i grunnopplæringen, fremgår det av HK-dirs nettsider.
Konkurransepreget dialog
Fordelen med denne konkurranseformen er at oppdragsgiver og leverandører kan kommunisere om behovet og mulige løsninger underveis i konkurransegjennomføringen. Dialogen starter med en overordnet behovsbeskrivelse og ender opp med en spesifisert og endelig behovsbeskrivelse med krav til ytelse og funksjon som gjenværende leverandører besvarer i sitt endelige forslag. Konkurransepreget dialog er en egnet anskaffelsesform dersom oppdragsgiver er usikker på hvilke løsninger som best kan dekke behovet, og i en situasjon med eksisterende eller markedsnære løsninger tilgjengelig.
Krav til prøvesystem
Kontrakten med nåværende leverandør løper ut våren 2025, derfor denne nye konkurransen. På sine nettsider skriver HK-dir at det er viktig at et nytt prøvesystem tilfredsstiller dagens krav og føringer til informasjonssikkerhet, personvern og universell utforming. Samtidig skald t legges til rette for bedre arbeidsprosesser for alle brukere av systemet. Det er sentralt at prøvene fortsatt skal ha like god kvalitet som i dag, og samtidig kan tilpasses for å oppfylle fremtidige behov, heter det.
HK-dir har jobbet systematisk med å identifisere og samhandle med interessenter som blir påvirket og som kan bidra til både anskaffelse og innføring av prøvesystem. Det ble opprettet to grupper med viktige interessenter; referansegruppe med prøvesteder og referansegruppe for statlige aktører. De tre møtene med prøvested-gruppene resulterte i 241 innspill om hva som er viktig for dem før, under og etter prøvegjennomføring. 59% av behovene som ble spilt inn fra referansegruppen, ble stilt som krav til leverandørene i anbudskonkurransen.
Involveringen fra den statlige referansegruppen av som resultat 35 innspill til hva som var viktig før, under og etter en prøvegjennomføring. 71% av behovene som ble spilt inn fra denne gruppen, ble stilt som krav til leverandørene i anbudskonkurransen.
Bli den første til å kommentere på "Konkurransepreget dialog gav gigantisk Luxembourg-selskap Norge-kontrakt nr. 2"