Det finnes i dag flere krav til nullutslipp ved offentlige innkjøp, men få stiller krav til redusert transportbehov gjennom bedre organisering av logistikk, fremgår det av en rapport fra Miljødirektoratet. Det er stort mulighetsrom for å innrette rammeavtaler på en måte som fremmer logistikkoptimalisering, heter det, og det pekes f.eks. på innføring gebyr på småordre og hasteleveranser, mer fleksibilitet med tanke på leveringstidspunkt og krav til at aktører jobber for å optimalisere egen logistikk. Likeledes økte sambestillinger for å redusere transportarbeid fra offentlig innkjøp.
Miljødirektoratet har i rapporten «Klimatiltak i Norge Kunnskapsgrunnlag 2024» også pekt på kommunenes rolle i arbeidet med å kutte utslipp. Kommunesektorens innkjøp gir innenlandske og utenlandske utslipp i størrelsesorden 6,6 mill tonn CO2-ekvivalenter i 2022.Disse utslippene kan reduseres gjennom klimavennlige anskaffelser.
Ressurser og kompetanse
Økte krav til kommunesektorens prioritering av klimaarbeidet vil utløse større og raskere kutt, gitt at kommunesektoren har ressursene og kompetansen som trengs for å følge opp, heter det. På noen fagområder trengs informasjon for å øke kompetansen. Kapasitet er en viktig barriere i kommunenes klimaarbeid i dag, bl.a. innen anskaffelser og arealplanlegging.
Offentlige anskaffelser er et viktig virkemiddel for logistikkoptimalisering, skriver direktoratet. Det finnes i dag flere krav til nullutslipp ved offentlige innkjøp, men få stiller krav til redusert transportbehov gjennom logistikkoptimalisering, fremgår det av rapporten. En nasjonal veiledning for å redusere transport i vare- og servicebestillinger i det offentlige kan bidra til å øke kunnskapen i offentlig sektor.
Logistikkoptimalisering
Det er stort mulighetsrom for å innrette rammeavtaler på en måte som fremmer logistikkoptimalisering, ifølge rapporten. Dette kan f.eks. gjøres gjennom å innføre gebyr på småordre og hasteleveranser i rammeavtalene, utvise mer fleksibilitet med tanke på leveringstidspunkt og stille krav til at aktører jobber for å optimalisere egen logistikk. I tillegg kan offentlige innkjøpere innføre begrensninger på småordre og hasteleveranser i eget bestillingssystem.
Økte sambestillinger kan bidra til å redusere transportarbeid fra offentlig innkjøp. Dette kan f.eks. gjøres gjennom en soneinndeling, der virksomhetene i en sone får levering av varer en og samme dag i uka. Det kan også satses på en kompetanseheving rundt logistikkoptimalisering blant offentlige innkjøpere.
Manglende samordning i bestillinger
Kommuner kan tilrettelegge for bruk av samleterminaler ved å tilrettelegge areal og stille krav i offentlige anskaffelser om at samleterminaler skal benyttes. Det stilles få krav i offentlig anskaffelser av varer og tjenester til at transportører skal gjøre grep for å optimalisere sin logistikk. I tillegg er bestillinger preget av manglende samordning, ved at bestillere i samme område/kontorbygg får individuelle leveranser av varer som kunne vært samordnet. Mange kunder bestiller også varer hyppig og i flere omganger, snarere enn sjeldent i større leveranser. I offentlig sektor kan det være manglende data eller samlet oversikt over virksomheters bestillinger.
Bli den første til å kommentere på "Det «glemte» klimatiltaket – transportkutt ved bedre organisering av logistikken"