Regelen om at alle tilbydere må godkjenne forlenget vedståelsesfrist, gjelder bare inntil beslutning om kontraktstildeling er gjort. Etterpå ikke, selv om det klages på beslutningen. Det fikk en tilbyder i Sverige smertelig erfare. Ettersom det var lenge siden vedståelsesfristen hadde løpt ut i klagesaken hans, mente han at det ikke forelå gyldige tilbud og at ny konkurranse måtte til. Nei, var svaret fra domstolen, slik er det ikke.
Saken 1408–15 for kammarrätten* i Göteborg gjaldt en klage der dette med vedståelsesfristen først dukket opp sent i rekken av klager og anker. En tilbyder hadde fått seg tildelt en malerkontrakt for en bestemt eiendomsgruppe etter at oppdragsgiveren hadde gitt ham anledning til å rette en påstått feilskriving. En av konkurrentene mente at det heller dreide seg om mer enn en feilskriving – heller en komplettering, og slikt er ikke tillatt etter regelverket. Han klaget tildelingsbeslutningen inn for förvaltningsrätten, fikk medhold og oppdragsgiveren omgjorde tildelingsbeslutning i favør av klageren.
Igjen en klage. Denne gangen fra selskapet som først hadde fått kontrakten. Kravet var ny evaluering. Nei, sa oppdragsgiver, vi har fulgt domstolen. Förvaltningsrätten gav oppdragsgiveren medhold, og mente at skrivefeilen ikke uten videre kunne oppfattes som feilskriving. Det gjaldt et referanseoppdrag som var datert 2014 i stedet for 2013.
Vedståelsesfristen
Ny klage, denne gangen en anke til kammarrätten. Her påsto selskapet som først hadde fått kontrakt, dessuten av vedståelsesfristen hadde gått ut og således forelå det ingen gyldige tilbud lenger. Da, mente selskapet, var det heller ikke noen grunn til å legge domstolens avgjørelse i den første av klagesakene til grunn. Ny konkurranse trengtes!
Det er opp til en oppdragsgiveren å bestemme om en tilbyder skal få rette såkalte åpenbare feil etter at tilbud i en anbudskonkurranse er levert. Innenfor denne sakens rammer, fastslo kammarrätten, er det imidlertid ikke mulig å overprøve av oppdragsgiverens beslutning om å ikke tillate en rettelse.
Når det gjelder vedståelsesfristen, er hovedregelen at samtlige tilbydere må gå med på å forlenge den. Denne regelen gjelder imidlertid ikke dersom den opprinnelige vedståelsesfristen er løpt ut etter tildelingsbeslutningen er gjort, ifølge kammarrätten. Således er det ikke grunn i denne saken for at konkurransen må gjøres om.
*Sverige har intet klageorgan som KOFA (Klagenemnda for offentlige anskaffelser). Klager knyttet til offentlige anskaffelser må rettes til det administrative domstolsystemet, som behandler en rekke ulike typer klagesaker som gjelder forvaltningen. Første ledd er forvaltningsrätten, som det er 12 av spredt rundt i landet. Klage på avgjørelser her rettes til en av de fire kammarrättene, og i noen tilfeller ender saken i Högsta förvaltningsdomstolen.
Bli den første til å kommentere på "Smertelig møte med vedståelsesregel"